صنعت توزین

سیستم توزین خودکار چیست ؟

بخش قابل توجهی از فرآیندهای صنعتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به سیستم توزین نیاز دارند. هنگامی که صحبت از عملیات اختلاط، بسته‌بندی و توزیع در صنایع به میان می‌آید، راه اندازی یک سیستم توزین خودکار به دلیل توانایی ارتباطی که با دیگر بخش‌ها دارد بهترین گزینه است.

امروزه این حوزه در تنوع کاربردی بسیار بالا و به فرم‌ های مختلفی در صنایع متعددی به کار گرفته می‌شود. علاوه بر اینکه خود سیستم توزین در حال توسعه و بهبود دقت است، مسیرهای ارتباطی که این سیستم با دیگر بخشها ایجاد می‌کند هم در حال تنوع پذیری است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

در تعریفی ساده باید گفت سیستم توزین خودکار با هدف حذف خطای انسانی در خط تولید و افزایش بهره‌وری در خطوط تولید محصولات راه اندازی می‌شود.

کاربردهای سیستم توزین خودکار

راه اندازی سیستم توزین خودکار همیشه به یک فرم و با استفاده از یکسری ابزارهای یکسان نیست و بایستی متناسب با نیازهای تولید کنندگان و ماشین آلاتی که استفاده می‌کنند از قبل طراحی و سپس راه اندازی شود.

برای توضیح بیشتر و درک بهتر این موضوع به این فکر کنید که یک کارخانه صنایع غذایی و یک کارخانه رنگ سازی قصد دارند در خط تولید خود یک سیستم توزین خودکار راه اندازی کنند. به نظر شما راه اندازی چنین سیستمی برای هر دو کارخانه ابزار و سیستم یکسانی دارد؟

قطعا پاسخ مثبت نیست؛ چرا که نوع محصول، ماشین آلاتی که در فرایند تولید دخیل هستند و وزن محصول نهایی تعیین کننده اجزای سیستم توزین خودکار هستند. درست است که در همه حالت‌ها از لودسل و نمایشگر استفاده می‌شود ولی مدل و طرح لودسل ها و دیگر اجزای پشتیبانی متفاوت خواهد بود. در ادامه به برخی از کاربردهای سیستم توزین خودکار اشاره شده است تا شناخت بهتری از سیستم توزین خودکار ایجاد شود.

کنترل کیفیت در تولید

کنترل کیفیت یکی از حوزه‌هایی است که با استفاده از توزین استاتیک محصولات و قطعات در خط تولید از کیفیت محصول نهایی اطمینان حاصل می‌کند. مثلا شما ماست سطلی تولید می‌کنید و سطل شما با استفاده از فیدهای خودکار پر شده است. اینکه شما از قبل فیدهای پرکن را مطابق با اندازه استاندارد تنظیم کرده‌اید دقت شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، اما تنها این امر کافی نیست و محصول نهایی بایستی توسط یک سیستم توزین مجددا چک شود. تاثیر کنترل کیفیت این قسمت در کلیت فرایند کاری شما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، چرا که یک خطای کوچک در تولید انبوه، ضررهای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

توزین در آزمایشگاه ها

کارهای معمول در آزمایشگاه‌ها، مانند توزین نمونه‌های متعدد یا پیپت کردن با این سیستم اتومات شده است. ماژول‌های توزین با استفاده از لودسل‌هایی با دقت بالا، فرآیند کاری آزمایشگاه ها را هر روز بهبود می‌دهند. این سیستم به طور یکپارچه به بهبود دقت سیستم توزین و نحوه ثبت و ذخیره سازی آنها کمک شایانی کرده است.

گزینه های تبادل داده برای سیستم توزین خودکار

تبادل داده در توزین خودکار فراتر از ارسال اطلاعات از نقطه A به B است. کاربران انتظار راه حلی کاربردی‌تر دارند که به طور یکپارچه با سیستم های آنها هماهنگ باشند. مسیرهای ارتباطی، سرعت و فرمت مدیریت و انتقال داده را تسهیل می‌بخشند و درصد انطباق را به شدت افزایش می‌دهند. تمامی این ابزارهای انتقال اطلاعات در راستای کاهش هزینه و افزایش سرعت عمل در خدمت سیستم توزین به کار گرفته می‌شوند.

گزینه های ارتباطی انتقال داده در سیستم توزین خودکار شامل موارد زیر است.

یو اس بی (USB)

USB محبوب ترین رابط بین تمام کاربران فضای دیجیتال است و تقریباً با هر سیستم یا دستگاه رایانه ای سازگار است. USB به صورت یک اتصال سیمی در سیستم توزین خروجی ایجاد می‌کند و به شما امکان می‌دهد سیستم را به سایر تجهیزات یا سیستم های کامپیوتری متصل کنید.

شبکه کابلی محلی

اترنت به شما امکان می‌دهد سیستم توزین را به شبکه محلی خود متصل کنید. یک اتصال اینترنت سیمی که مستقیماً به صورت LAN به سیستم کامپیوتری آن از دسته از افرادی که بایستی به اطلاعات دسترسی داشته باشند وصل می‌شود و دیتای سیستم توزین خودکار را در اختیار آنها می‌گذارد.

وای فای

یک اتصال بی سیم، Wi-Fi به شما امکان می‌دهد ترازو خود را به دستگاه هایی متصل کنید که می‌توانند به شبکه شما دسترسی داشته باشند اما ممکن است در مجاورت سیستم نباشند. یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های ارتباطی همین وای فای است که به گونه‌ای زیرشاخه تکنولوژی اینترنت اشیا محسوب می‌شود.

RS-232

این گزینه به سیستم توزین خودکار شما اجازه می‌دهد تا مستقیماً با چاپگرها، کنترل کننده های قابل برنامه ریزی و رایانه ها ارتباط برقرار کند. گزینه RS-232 یک رابط دو جهته است که به سیستم توزین شما اجازه می‌دهد تا داده ها را صادر کند و همچنین دستورات را از رایانه یا سایر تجهیزات دریافت کند، به این معنی که با این گزینه می‌توانید از راه دور کنترلی کامل بر عملکرد سیستم داشته باشید.

مرسوم‌ترین راه‌های ارتباطی حال حاضر همین مواردی بودند که در اینجا ذکر شد. اما خوب شک نکنید که این لیست در حال به روز رسانی است و سالانه روش‌های زیادی برای ایجاد ارتباط بین سیستم توزین خودکار با دیگر سیستم‌ها در حال معرفی است.

 

شما برای سیستم توزین خودکار چه کاربردهای دیگری را می‌شناسید؟

و اینکه انتظار شما از سیستم توزین خودکار چیست؟

نظرات خود را زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *