صنعت توزین

سیستم توزین مخازن چیست ؟

در حوزه صنعت، تمامی بخش‌هایی که در فرایند تولید سهمی دارند بایستی تا حد امکان توسط علم ابزار دقیق در بهره‌وری بالا و با کمترین خطا کار کنند.

یکی از روش های پیاده سازی علم ابزار دقیق در فرایند تولید، استفاده از سیستم توزین خودکار است. سیستم توزین خودکار در صنایع مختلفی از صنایع قضایی تا صنایع پتروشیمی کاربرد دارد. به عنوان مثال می‌توان به نوار نقاله تولید روغن خوراکی و روغن ماشین اشاره کرد.

برای اینکه فضای ذهنی بهتری با سیستم توزین مخزن پیدا کنید بهتر است قبل از ورود به مباحث فنی و تخصصی یک فضاسازی کلی باهم انجام دهیم. احتمالا همه شما وارد کارگاه ‌ها و کارخانجاتی شده‌اید که در بیرون از سوله اصلی و یا در سوله تولید محصولات تانکر‌های کوچک و بزرگی دیده‌اید که حاوی مواد مایع یا گاز هستند.

به نظر شما سیستم تخلیه و بارگیری این مخازن چگونه عمل می‌کند؟

یا به نظر شما برای اینکه مقدار وزنی مشخصی از محتوا آن را بخواهیم جدا کنیم و به یک عملیات مخصوصی اختصاص دهیم چگونه باید اقدام کنیم؟

یا حتی وقتی که می‌خوایم از موجودی اونا گزارش تهیه کنیم باید چیکار کنیم؟

قبل از اینکه ادامه متن را مطالعه کنید، جواب‌های خودتان را برای ما در کامنت ارسال کنید، شاید نگرش شما به ما در بهینه سازی عملیات توزین کمک کند.

همانطور که درست حدس زدید، قطعا بایستی سازوکاری عملیاتی مبتنی بر عملکرد خودکار راه اندازی کنیم؛ نام این سیستم چیزی نیست جز سیستم توزین مخزن. در ادامه این مقاله هر اطلاعاتی در این مورد لازم باشد را به شما ارائه می‌دهیم.

الان وقت آن رسیده است که بگوییم هدف اصلی سیستم توزین مخزن افزایش دقت استفاده از سیال یا گاز در فرایندهای اجرایی است. این سیستم در زیر پایه های مخزن کار گذاشته می‌شود و وظیفه آن گزارش وضعیت لحظه‌ای محتوای مخزن است. علاوه بر این، مواد تخلیه شده از مخازن صنعتی، سیلوها، پناهگاه ها و میکسرها را می توان با سیستم توزین مخازن محاسبه کرد.

این عملیات توسط چند لودسل، کابل ‌های اتصال، جانکشن باکس (جعبه اتصال)، نمایشگر و احتمالا یک نرم‌افزار انجام می‌شود. معمولاً این ساز و کار در بخش مدیریت تولید و نقاط کنترل فرآیند برای مدیریت منابع و کنترل فرایند توزین استفاده می‌شود.

نحوه کارکرد سیستم توزین مخزن

بهتر است از توضیحات پیچیده پرهیز کنیم و این موضوع را به بیان ساده برای شما شرح دهیم. خوب اول از همه بهتر است با لودسل شروع کنیم، لودسل عنصر اصلی اندازه‌گیری وزن است. این عنصر که اصولا با مکانیزم تولید سیگنال آنالوگ و سیگنال دیجیتال به کار زراحی می‌شود ممکن است به شکل‌های مختلفی از قبیل لودسل فشاری، کششی، خمشی و … تولید و استفاده شود.

مهم نیست مکانیزم یا شکل لودسل چگونه باشد؛ تمامی انها از یک اصول پیروی می‌کنند. لودسل‌ ها هر نیروی (فشاری، کششی و …) که به واسطه وزن مواد به آنها وارد می‌شود را با تغییر شکل فیزیکی و ثبت آن به فرم سیگنال اندازه‌گیری می‌کند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

در مرحله بعد از سیستم توزین مخزن، سیگنال‌های تولید شده در لودسل از طریق کابل‌ها به جعبه اتصال انتقال داده می‌شود و در آنجا تمامی سیگنال‌ها جمع شده و با یک کابل دیگر به نمایشگر ارسال می‌شود.

نمایشگر های صنعتی از قابلیت های بسیار زیادی برخوردارند که با دریافت سیگنال در وهله اول همه اطلاعات را با اعداد و ارقام نمایش می‌دهند. یکسری قابلیت‌های ذخیره سازی و اتصال به کامپیوتر و دیگر سیستم‌ها را هم دارند که فعلا مورد بحث ما نیست. در این نوشته تنها همینکه بدانیم نمایشگر وظیفه نمایش اطلاعات را دارد کافی است.

و در آخر هم باید گفت یکسری نرم‌افزار طراحی شده است که این اطلاعات را دریافت می‌کنند و به فرمت‌های مورد نیاز تغییر می‌دهند و ذخیره می‌کنند تا اپراتور و افراد مربوطه بتوانند آنها را در قالب گزارش تهیه و ذخیره سازی کنند.

 

ویژگی های سیستم توزین تانک

هر سیستمی که در هر ساختاری نصب و راه‌اندازی می‌شود دارای یکسری ویژگی‌هایی است که محدودیت‌ها و مزیت‌های آن را برای دیگران مشخص می‌کند. سیستم توزین مخزن هم از این قائله مستثنا نیست. در ادامه برخی ویژگی‌های این سیستم را ذکر کرده‌ایم که به شما کمک خواهد کرد با جزئیات بیشتری آشنا شوید.

  • این سیستم کاملا ثابت بوده و اجزای متحرکی ندارد.
  • لودسل ها همگی از مدل استرین گیج و قابل اعتماد هستند.
  • تمامی لودسل ها از نوع دیجیتال هستند و از دقت بالایی برخوردارند.
  • هزینه تعمیر و نگهداری این سیستم بسیار پایین است.
  • مجهز به سیستم‌های آلارم صوتی و تصویری است.
  • هزینه راه اندازی کاملا مقرون به صرفه است.
  • تمامی اطلاعات ورود و خروج قابل تغییر و اختصاصی سازی است.
  • طراحی ساده و امکان تعویض آسان لودسل.

تمامی این ویژگی‌ها بر اساس نیازسنجی این صنعت پیاده سازی شده است. ما در دپارتمان تحقیق و توسعه دائما با نظرسنجی از مشتریان و اپراتورها، سیستم‌ های توزین مخزن خود را به روز رسانی می‌کنیم و بهبود می‌‌بخشیم.

کاربردهای سیستم توزین مخزن

در بالا به صورت خلاصه به کاربردهای سیستم توزین مخزن اشاره شد اما خوب کافی نیست و بهتر از به صورت جزئی به چند مثال کاربردی نگاهی بیندازیم تا درک بهتری از اهمیت این سیستم پیدا کنیم.

کاربرد سیستم توزین مخزن در صنایع غذایی

همه ما می‌دانیم که مخزن استیل یکی از مهم‌ترین عناصر در خط تولید غذایی محسوب می‌شود. از جمله این کاربردها می‌توان به خط تولید لبنیات و خط تولید روغن اشاره کرد. همچنین از مخزن استیل در زمینهٔ ذخیره‌سازی روغن خوراکی، آب و نوشیدنی، اسید و مواد شیمیایی، آب پنیر و … نیز استفاده می‌شود.

تمامی عملیات تولید بر اساس محتویات وزنی مخزن صورت می‌گیرد؛ تا زمانی که اپراتورها از تامین مواد اولیه مخازن و حجم موجود در آنها باخبر نباشند عملیات تولید را شروع نمی‌کنند. بنابراین می‌توان متوجه شد که حیات یک خط تولید مواد غذایی به محتویات مخازن مواد اولیه‌ای وابسته است که اطلاعات آن توسط سیستم توزین مخزن ثبت و گزارش می‌شود.

کاربرد سیستم توزین مخزن در صنعت پتروشیمی

مخازن پالایشگاهی بر حسب شکل هندسی، متریال به کار گرفته شده در تولید، سیالاتی که نگهداری می‌کند و محیطی که در آن کار می‌کند با هم تفاوت دارند. اما در سیستم توزین مخزن همگی یکسان هستند.

شاید مدل و نوع لودسل و سیستم توزین نیازمند یکسری تمهیدات مراقبتی باشد اما در اصل ماجرا با یکدیگر تفاوتی ندارند. در اینجا هم تمامی فرایندهای احیا و جداسازی گاز و نفت استخراج شده در یکسری فرایند انجام می‌شود که سیال یا گازی که قرار است با تغییر پیوند شیمیایی در این فرایند حضور داشته باشد درون مخازن نگهداری و به فرایند هدایت می‌شود.

کاربرد توزین مخزن در صنعت فولاد سازی

فولادسازی بر پایه جداسازی آهن از سنگ آهن و ترکیب برخی آلیاژهای دیگر استوار است. این فرایندها همگی نیازمند دمیدن برخی گازها برای احیا و اضافه کردن یکسری پودر برای تغییر خاصیت است که تمامی آنها در مخازن نگهداری می‌شوند.

نیازی به توضیح بیشتری نیست، با همین چند خط متوجه می‌شویم بازهم سیستم توزین مخزن نقشی حیاتی و اساسی ایفا می‌کند و در راس تمامی فرایندها قرار گرفته است.

 

بایستی اقرار کنیم که اهمیت سیستم توزین مخزن بسیار فراتر از موضوعاتی است که در این مقاله نگارش شده است. ما تلاش کردیم فضای شناختی خوبی برای شما ایجاد کنیم. اگر نیاز به دریافت مشاوره در مورد سیستم توزین مخزن هستید با کارشناسان فروش ما در شرکت صنایع پند در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *