آشنایی با محصول, صنعت توزین, مقالات

فرآیند توزین چیست؟

فرآیند توزین

 

در واحدهای صنعتی امروزی، با توجه به بالا رفتن میزان تولید و همچنین نیاز به دارا بودن کیفیت و دقت بیشتر در محصولات و خروجی نهایی، ناگزیر به استفاده از سیستم هایی برای اندازه گیری وزن که به طور اختصاصی، به سیستم مورد استفاده در فرآیند توزین شهرت دارند، خواهیم بود. در گذشته، از روش های مختلفی برای اندازه گیری وزن و یا تخمین حجم مانند ترازوهای مکانیکی (برای اندازه گیری وزن) و سیستم های کنتوری (برای اندازه گیری حجم مایع مورد نظر) استفاده می شد؛ اما امروزه، با توجه به پیشرفت تکنولوژی در صنعت، سیستم های توزین مکانیکی به مرور زمان، جایگاه خود را به سیستم های دیجیتالی واگذار کرده اند. افزایش دقت، سرعت و همچنین سهولت در انجام فرآیند توزین، از جمله مزایای سیستم های توزین دیجیتال است که باعث جلب توجه صنعتگران به استفاده از این نوع سیستم ها شده است. از سيستم توزين در کارخانجات، معادن، واحدهای تولید مواد شيميايی و بهداشتی، بخش تهیه و توزیع خوراک دام و طيور، صنایع بسته بندی و… استفاده می شود. در این مقاله، به بررسی دقیق  خواهیم پرداخت.

فرآیند توزین

کاربرد فرآیند توزین در صنایع مختلف

هر صنعت، با توجه به نوع محصول خود در مراحل مختلفی از خط تولید، به فرآیند توزین نیاز خواهد داشت. به طور مثال، در صنعت تولید پیچ و مهره، کارکنان نیاز دارند تا تعداد پیچ های تولید شده را به دقت بدانند و این کار، بدون داشتن تجهیزات لازم، بسیار وقت گیر و تا حدی غیر ممکن است. علت این موضوع نیز، مربوط به حجم بالای تولید است. یک کارخانه تولید پیچ و مهره، ممکن است روزانه چندین هزار پیچ در اندازه ها و مدل های گوناگون تولید کند و شمارش آنها به صورت چشمی امر بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکنی است. در این مرحله است که سیستم های مورد استفاده در فرآیند توزین وارد عمل می شوند. از آنجا که تمامی سیستم های توزین دیجیتال (ترازو ها، باسکولت ها، و باسکول ها) دارای قابلیت قطعه شمار هستند، می توانند کمک رسان خوبی برای این نوع صنایع باشند. علاوه بر این، برخی صنایع در فرآیندتولید خود از اتاق یا اتاقک توزین استفاده می کنند. اتاق توزین یا نمونه برداری، در واقع فضایی پاکیزه و استرلیزه است که در آن، جریان هوا از بالا به پایین دمیده می شود. این جریان هوا، ذرات معلق را که در اثر توزین و یا نمونه برداری در فضای اتاقک شناور می شوند، به سمت فیلترها هدایت می کند. در این عمل، هم اپراتور و هم کالا یا محموله مورد نظر، از آلودگی دور می مانند. وجود فشار منفی در داخل اتاق توزین، باعث می شود تا ذرات معلق، راهی برای خروج از اتاقک و وارد شدن به محیط بیرون را نداشته باشند و سلامتی پرسنل تا حد زیادی حفظ شود. صنایع داروسازی، آرایشی – بهداشتی و واحدهای تولید کننده مواد شوینده، از جمله صنایعی هستند که از اتاق یا اتاقک توزین استفاده می کنند.

 

ویژگی های ترازوی صنعتی

سیستم های توزین صنعتی، استحکام و کارایی بالا را با هم ترکیب می کند. ترازوی صنعتی نوعی از تجهیزات به کار رفته در فرآیند توزین است که در محیط های مرطوب و خشک، به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از ترازوها، برای حفظ عملکرد مطلوب خود، نیازمند به کارگیری فناوری های حفاظتی خاصی هستند. آب و رطوبت، در هنگام نفوذ به دستگاه می توانند به قطعات الکترونیکی آن آسیب زیادی وارد کنند و باعث خوردگی در این قطعات شده که در نهایت، این امر، می تواند منجر به وزن گیری نادرست یا خراب شدن ترازوی مورد نظر شود. علاوه بر این، باقی ماندن آب یا رطوبت در سطح تماس با محصول، باعث افزایش احتمال آلودگی به باکتری ها می شود. قرار گرفتن دستگاه در معرض گرد و غبار و رطوبت و نیاز مداوم آن به نظافت و حتی شستشو موجب شده تا سازندگان، این نوع محصولات را با بدنه فولادی و حتی استیل ضد زنگ تولید نمایند. طراحی ساده، نگهداری آسان و نیز سهولت در استفاده از این گروه از سیستم های پرکاربرد در فرآیند توزین، از دیگر ویژگی های این محصولات است. این نوع ابزار توزین، معمولا از یک بدنه ی بسیار مقاوم فلزی یا استیل، صفحه کیبورد با کلیدهای محدود، سینی توزین ضد زنگ و ضد آب و همچنین نمایشگر LED/LCD ساخته می شوند.

فرآیند توزین

انواع ترازوی صنعتی

ترازوی صنعتی با تنوع بالایی تولید می شود که به دلیل مقاومت، استحکام و طول عمر بالا با استقبال بالایی مواجه شده است. انتخاب این محصولات، با در نظر گرفتن نوع کاربرد آنها در فرآیند توزین صورت میگیرد. انواع ترازو های صنعتی بر اساس عملکرد به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

 

ترازوی کارگاهی

این نوع از ترازوهای صنعتی، معمولا در ظرفیت های 30 کیلوگرم، 50 کیلوگرم و 70 کیلوگرم تولید می شوند و در دو نوع علمک دار و بدون علمک قابل انتخاب هستند. از این دستگاه، در کارگاه ها، کارخانجات و سایر محیط های صنعتی که شرایط محیطی آنها، برای بکارگیری ترازوهای معمولی مناسب نیست، استفاده می شود.

 

 ترازوی آزمایشگاهی صنعتی

این گروه از سیستم های مورد استفاده در فرآیند توزین صنعتی، از دقت بسیار بالایی برخوردارند اما ظرفیت توزین آنها، در مقایسه با ترازوهای کارگاهی پایین تر است* و به همین دلیل، در ابعاد کوچک ساخته می شوند. این نوع ترازوی دیجیتال، در ظرفیت های 3 کیلوگرم، 5 کیلوگرم، 10 کیلوگرم و 15 کیلوگرم تولید  می شود و برای اندازه گیری جرم های بسیار پایین نمونه های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

*ترازوهای دارای دقت بالا، معمولا واحد تفکیک اندازه گیری کوچکتری را ارايه می دهند.

فرآیند توزین

ترازوی صنعتی پند

گروه صنعتی پند با تکیه بر تجربه، تلاش و دانش روز، توانسته است تا محصولات کاربردی و مقاومی را به حوزه های مختلف بخش صنعت، وارد کند. از نمونه محصولات صنعتی پند می توان به ترازوی صنعتی PX7000 اشاره کرد که در بخش های مختلف صنایع، یکی از محصولات بسیار پرکاربرد و پرفروش در فرآیند توزین محسوب می شود.

 

ترازوی Px7000 پند

شرکت صنایع پند با تولید این محصول پرکاربرد، حجم زیادی از فروش سیستم های توزین صنعتی بازار را به خود اختصاص داده است. ترازوی صنعتی PX7000، یکی از پرفروش ترین انواع ترازوی صنعتی تولید شده توسط گروه تولیدی صنایع پند است. بدنه این ترازو از فلز (قابل ارائه به صورت تمام استیل)ساخته شده است و در برابر آسیب های محیطی بسیار مقاوم است. این ترازو، با کفه ی توزین گالوانیزه در ابعاد 50 * 50 سانتی متر فضای ایده آلی را برای قرار دادن محصولات تا وزن ۵۰ کیلوگرم فراهم می سازد. این مدل از ترازوی پند، فرآیند توزین محصولات را با دقت ۱۰ گرم انجام می دهد و علاوه بر این، به عنوان ترازوی قطعه شمار نیز کاربرد دارد و در کارگاه ها و کارخانجات بسته بندی و بر روی نوار نقاله نیز، می توان از این محصول استفاده کرد. در قسمت نمایشگر ترازو، صفحه کیبورد عملیاتی با ۸ کلید تعبیه شده است که دسترسی به منو و تنظیمات توزین، شمارش و حافظه را انجام می دهد.

برای ترازوی صنعتی PX7000، پورت هایی در نظر گرفته شده است تا کاربران بتوانند علاوه بر کارهای معمول، از ویژگی های دیگر این محصول، نظیر ارتباط ترازو با کامپیوتر، پرینتر و صندوق نیز بهره ببرند. صنعتی PX7000 با پشتیبانی از باتری قابل شارژ داخلی، قادر به ذخیره انرژی و کارکرد تا چندین ساعت بدون نیاز به برق خواهد بود. این ترازو با قابلیت اتصال به رله قطع کن تولید شده است که فرمان خروجی و قطع توزین را از رله دریافت می کند و می توان از آن در موارد خاص استفاده کرد.

شرکت صنایع پند ترازوی تمام استیل 7000 را نیز، با نام اختصاری Px7000-SS وارد فرآیند توزین در حوزه های مختلف صنعت کرده است که این محصول نیز، توانسته است در مدت زمان کوتاهی، بازخورد بسیار خوبی را از کاربران سیستم های مورد استفاده در فرآیند توزین دریافت کند. در این محصول تمامی قسمت ها از پیچ و مهره تا کفه توزین و بدنه، همگی از جنس استیل و قابل شستشو هستند.

ترازوی Px7000-SS برای صنایعی مانند شیلات و صنایع غذایی که دارای محیط های مرطوب هستند، بسیار مناسب است و مشکلاتی مانند زنگ زدگی ناشی از رطوبت در آن ایجاد نخواهد شد. همچنین از این ترازو می توان در صنایع دارویی و آرایشی بهداشتی نیز استفاده کرد؛ زیرا در این نوع صنایع، فرآیندتولید باید در محیطی کاملا تمیز و بدون آلایندگی طی شود و تمام تجهیزات باید به طور مکرر شسته شوند و استفاده از این ترازو، در فرآیند توزین، می تواند بسیار مفید باشد.

فرآیند توزین

 

خرید انواع ترازوی صنعتی مورد استفاده در فرآیند توزین

گروه صنعتی پند در سال ۱۳۶۹ با هدف فعالیت در زمینه سیستم‌های توزین الکترونیکی و دیجیتال تأسیس گردید. اولین ترازوی دیجیتال در ایران توسط این گروه تولیدی به بازار کشور عرضه گردیده است. تولید انواع ترازو، باسکولت‌های متحرک و ثابت با کاربردهای فروشگاهی، صنعتی، تجاری، و ریلی، این گروه صنعتی را در زمره بزرگترین تولید کنندۀ ابزار دقیق در صنعت توزین کشور قرار داده است. برای خرید انواع ترازوی مورد استفاده در فرآیند توزین، می توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه صنایع پند، از محصولات ما دیدن فرمایید و در صورت تمایل به خرید یا دریافت راهنمایی های بیشتر برای انتخاب محصول مورد نظر خود نیز، از طریق یکی از راه های ارتباطی درج شده در صفحه ارتباط با ما، با کارشناسان ما در واحد فروش، تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *