صنعت توزین

چک ویر چیست؟ چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

چک ویر یکی از تجهیزاتی است که به دلیل انجام عملیات توزین خودکار طرفداران زیادی در صنایع مختلف دارد و در دسته بندی تراوزی صنعتی می باشد.

این تجهیز پس از اندازه گیری وزن محصول آن را با میزان استاندارد نمونه مرجع مقایسه می‌کند، اگر وزن اندازه گیری شده از میزان استاندارد کمتر یا بیشتر باشد آن محصول را از چرخه تولید خارجح می‌کند.

عدم یکدستی وزن محصولات در تولید انبوه موجب مشکلات بسیار بزرگی خواهد شد. اگر وزن کالا از حد استاندارد تعیین شده بیشتر باشد، تولید کننده دچار ضرر مالی هنگفتی خواهد شد و اگر وزن آن کمتر از حد استاندارد باشد، تولید کنندگان با سیل عظیمی از مشتریان ناراضی روبرو خواهند شد.

این تجهیز به شما کمک می‌کند پیش از رسیدن محصول به دست مشتری وزن آن را چک کنید و فرصتی ایجاد می‌کند که در صورت عدم تطابق وزنی محصول، آن را از چرخه تولید و فروش خارج کنید.

بهتر است توضیحات بالا را با یک مثال کامل کنیم. کارتن نهایی محصول در انتهای خط تولید است و می‌خواهد وارد انبار شود، در این حالت اگر از چک ویر استفاده شود اگر خطایی در پر کردن کارتن نهایی محصول وجود داشته باشد مشخص خواهد شد، ممکن است یک محصول کمتر یا بیشتر در کارتن بسته بندی شده باشد. صحیح نبودن وزن کارتن با وزن استاندارد تعیین شده نهایی باعث می‌شود کارتن از مسیر ورود به انبار خارج شود.

البته چک ویر را به نام‌های دیگری از قبیل ترازوی در حال حرکت، ترازوی آنلاین (online)، دستگاه توزین در حال حرکت، دستگاه توزین آنلاین، توزین در حال حرکت محصول، ترازوی Online هم می‌شناسند.

در ادامه به تمامی موضوعات مرتبط به چک ویر پرداخته‌ایم، شما با مطالعه این مقاله تمامی اطلاعاتی که در مورد چک ویر نیاز دارید را کسب خواهید کرد.

چرا باید از چک ویر استفاده کنیم؟

اطمینان از مطابقت وزن کالا با اطلاعات درج شده بر بسته بندی کالا مهم ترین دلیل استفاده از چک ویر است. چرا که اطلاعات درج شده روی بسته بندی برای تولید کننده تعهدات حقوقی به همراه خواهد داشت.

علاوه بر موضوع ذکر شده، سیستم توزین خودکاری که توسط چک ویر اجرایی می‌شود به دلیل کاهش خطای تولید موجب افزایش بهره‌وری می‌شود.

دستگاه چک ویر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

به صورت کلی وقتی دستگاه چک ویر را مشاهده می‌کنید ۳ نوار نقاله متوالی مشاهده می‌کنید. نوار نقاله اول با نام infeed محصولات را از هم جدا می‌کند و به نوار نقاله دوم انتقال می‌دهد. این نوار نقاله محصولات را وزن می‌کند که شبیه ترازو عمل می‌کند. بر روی نوار نقاله انتهایی که با نام outfeed شناخته می‌شود تجهیزات rejector نصب شده است که وظیفه خارج کردن محصولاتی را دارد که وزن آنها با نمونه مرجع مطابقت ندارند.  توضیحات مفصل تر هم در ادامه ذکر شده است.

بخش سیستم توزین در چک ویر

به منظور اندازه گیری وزن بسته ها از سنسور های تشخیص وزن، یا همان لودسل استفاده می‌شود‌. لودسل ها با ایجاد تغییرات مکانیکی ناشی از قرار گرفتن وزن بر روی آنها، سیگنال هایی تولید می‌کند که بر اساس آن وزن اندازه گیری می‌شود.

سیستم جدا کننده محصولاتی که با وزن مجاز مطابقت ندارند

همانطور که می‌دانید همیشه تمامی محصولات با وزن استاندارد بسته بندی نمی‌شوند و وزن آنها یا فراتر از حد مجاز یا کمتر از آن است.

سیستم جداساز دققا برای همچین مواقع کاربرد دارد، چرا که تمامی بسته هایی که عدم تطابق دارند را از مسیر تولید خارج می‌کند.

استفاده از سیستم فاصله انداز در چک ویر

وقتی محصولات بر روی نوار نقاله وارد می‌شوند همگی آنها پشت سر هم و با فاصله کوتاهی از هم قرار می‌گیرند. سیستم فاصله انداز به منظور ایجاد زمان مناسب برای توزین بسته‌ها بین آنها فاصله‌ای ایجاد می‌کند. در صورت عدم رعایت این موضوع درصد احتمال خطای چک ویر بسیار بالا خواهد رفت.

2 thoughts on “چک ویر چیست؟ چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

  1. کاظمی گفت:

    با سلام
    شما کنترلر مخصوص چک وییر که بصورت دینامک باشد موجود دارید؟

    1. مسعود مهرابی آزاد گفت:

      دوست عزیز با شماره تماس شرکت تماس بگیرید و در ارتباط باشید. همکارانم شما را راهنمایی میکنن .
      دفتر مرکزی : ۷-۸۸۵۲۰۲۵۳-۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *