آشنایی با محصول, عمومی, مقالات

مروری بر صنایع شوینده و کاربرد استیل در آن

صنایع شوینده

پیشینه صنایع شوینده، به بیش از نیم قرن پیش باز می گردد، یعنی در زمانی که اولین نمونه از پودرهای شوینده به بازار عرضه شدند و با ارائه آنها، قدم بسیار مهمی در ارتقای بهداشت و نظافت فرد و جامعه برداشته شد. پودر شوینده به مخلوطی یكنواخت از مواد اولیه مختلف اطلاق می گردد كه به صورت دانه‌های توخالی (Beads) یا دانه‌های توپر (Granules) یافت شده و برای شستشوی پارچه، الیاف و سطوح بكار می‌رود. در این مقاله، به بررسی صنایع شوینده و کاربرد استیل در آنها خواهیم پرداخت.

 

فرآیند تولید انواع پودر در صنایع شوینده

مواد اولیه جامد و مایع، پس از تهیه از شركت‌های معتبر داخلی و خارجی، توسط افراد متخصص در آزمایشگاه های مجهز كنترل كیفیت، مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در این آزمایشگاه ها، پس از انجام تست های مختلف، در صورت مطلوب بودن كیفیت این مواد، آنها را به سیلوها و تانک های ذخیره انتقال داده و در هر روز، از این بخش ها به اندازه مصرف روزانه، برداشت شده و به مخزن‌ باسكول ها واقع در واحد تولید انتقال داده می‌شود.

صنایع شوینده

بخش توزین مواد در صنایع شوینده

واحد توزین در صنایع تولید مواد شوینده، دارای مخازن و باسکول های مجزا برای اندازه گیری وزن مواد جامد و مایع است. در این صنایع، مخازن مواد مایع شامل مواد زیر هستند:

  •       سدیم سیلیکات مایع
  •       ماده فعال در سطح آنیونیک (Surfactant)
  •       ماده فعال در سطح کاتیونیک
  •       کاستیک سودا (سود سوز آور)
  •       استئاریک اسید
  •       آب
  •       خمیر پودرهای بازیافتی
  •       سدیم تری پلی فسفات STPP
  •       سدیم سولفات
  •       سدیم کربنات
  •       اپتیکال برایتنر و سدیم کربوکسی متیل سلولز
  •       زئولیت

 

برای توزین هر یك از مواد فوق، یك ترازو در سرویس قرار می‌گیرد و یك ترازوی دیگر نیز، بصورت یدک (stand by) در نظر گرفته می‌شود تا در صورت بوجود آمدن مشکل برای هر یک از ترازوها، از نمونه یدکی آنها برای جلوگیری از توقف تولید استفاده شود.

باسكول ها بوسیله یك سیستم كنترلی پیشرفته (PLC) از داخل اتاق كنترل، برنامه ریزی و هدایت می شوند. فرمولاسیون مورد نظر برای تولید هر یک از مواد تولیدی در صنایع شوینده نیز، با توجه به نوع محصول مورد نظر، توسط یك كامپیوتر و با هدایت اپراتور حاضر در اتاق كنترل، به سیستم اعمال می‌شود و باسكول ها نیز، به طور همزمان بوسیله سیستم کنترلی PLC بارگیری و تخلیه می شوند. فرآیند بارگیری و تخلیه هر یک از این باسکول ها، با توجه به تناژ تولید، به شکل اتوماتیك توسط سیستم كنترلی تنظیم می شود.

صنایع شوینده

بکارگیری تجهیزات ساخته شده از آلیاژ استیل در صنایع شوینده

با در نظر گرفتن خورندگی بالای مواد مختلف در فرایند تولید شوینده های صنعتی و خانگی، قطعات و تجهیزات ساخته شده از آلیاژ استیل (استینلس استیل یا استیل ضد زنگ) کاربرد بالایی در صنایع شوینده دارد. به طور مثال، در این صنایع، 2 نوع میکسر شامل میکسر استیل و میکسر پلی اتیلن وجود دارد. میکسرهای استیل مواد شوینده، در خط تولید سیالات مختلف مانند مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، شامپوها و انواع مختلفی از شوینده های بهداشتی مایع مورد استفاده قرار می گیرند و در خط تولید مواد شوینده، اهمیت بسیار زیادی دارند. اصلی ترین دلیل استفاده از میکسر استیل در بخش تولید مایعات در صنایع شوینده، مقاومت ساختار بدنه این میکسر است. در این ساختار، از استیل 304 استفاده شده است که در برابر تمامی مواد اولیه که برای تولید مایعات شوینده کاربرد دارند و اغلب جزو مواد خورنده هستند، کارایی بسیار مناسبی دارد.

علاوه بر این مورد، دلیل دیگر به کارگیری استیل در صنایع شوینده، مقاومت بالای این ماده در برابر حرارت و همچنین رسانایی حرارتی این آلیاژ است که می تواند در خط تولید مواد شوینده از جمله شامپو، بسیار کارآمد باشد و امکان حرارت دهی از طریق میکسری که مخزن آن از جنس استیل است، راحت تر خواهد بود.

شکل ظاهری میکسر استیل مواد شوینده، شبیه به یک مخزن بزرگ فلزی است که بر اساس نوع کاربری، طراحی بخش کف و روی آن نیز می تواند متفاوت باشد. به طور معمول، این مخزن استوانه ای شکل، از جنس استنلس استیل 304 است. نحوه جوشکاری در این محصولات، اهمیت زیادی در به هدر نرفتن مواد اولیه به کار رفته در صنایع شوینده خواهد داشت. علت این موضوع نیز در این است که اگر محل جوشکاری، دارای درز یا نقاط جوش ناقص باشد، می تواند مانع از حل شدن کامل مواد با یکدیگر شود. به عبارت دیگر، استحکام مکانیکی میکسر استیل مواد شوینده باید به گونه ای باشد که هیچ حفره ای در آن، سبب باقی ماندن مواد اولیه ترکیبی نشود و ناقص ماندن فرایند ترکیب مواد نشود.

 

کاربرد محصولات استیل برند پند در صنایع شوینده

بر اساس مطالب گفته شده در این مقاله، قطعات و تجهیزات ساخته شده از استیل، یکی از محصولات ضروری در صنایع شوینده است. از این رو، برند پند با تکیه بر سال ها تجربه و تخصص در طراحی و تولید سیستم های توزین دیجیتال، محصولات استیل خود را با استفاده از استیل گرید 316 که نسبت به گرید 304 از استحکام بالاتری برخوردار است، به بازار عرضه کرده است.  قابلیت سفارشی سازی ساختار مکانیکی و الکترونیکی این محصولات، امکان نصب و راه اندازی ترازوهای صنعتی مانند مدل های PX3000 SS و PX7000 SS را به روش های مختلف را فراهم می کند. یکی از کاربرد های این تنوع نصب، در سولوشن های صنعتی مانند توزین نوار نقاله و توزین مواد اولیه ورودی و خروجی است.

صنایع شوینده

خرید انواع ترازوی صنعتی مورد استفاده در صنایع شوینده

گروه صنعتی پند در سال ۱۳۶۹ با هدف فعالیت در زمینه سیستم‌های توزین الکترونیکی و دیجیتال تأسیس گردید. اولین ترازوی دیجیتال در ایران توسط این گروه تولیدی به بازار کشور عرضه گردیده است. تولید انواع ترازو، باسکولت‌های متحرک و ثابت با کاربردهای فروشگاهی، صنعتی، تجاری، و ریلی، این گروه صنعتی را در زمره بزرگترین تولید کننده ابزار دقیق در صنعت توزین کشور قرار داده است. برای خرید انواع ترازو، می توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه صنایع پند، از محصولات ما دیدن فرمایید و در صورت تمایل به خرید یا دریافت راهنمایی های بیشتر برای انتخاب محصول مورد نظر خود نیز، از طریق یکی از راه های ارتباطی درج شده در صفحه ارتباط با ما، با کارشناسان ما در واحد فروش، تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *