آشنایی با محصول, صنعت توزین, مقالات

کاربرد استیل در صنایع غذایی

کاربرد استیل در صنایع غذایی

کاربرد استیل در صنایع غذایی، به اولین نمونه های چاقوهای آشپزخانه باز می گردد. این ماده، از مقاومت بالایی بهره مند بود و به همین دلیل نیز، پس از چاقو، در سایر بخش های صنایع غذایی و همچنین صنایع دیگر مورد استفاده قرار گرفت. در صنایع غذایی و لبنی، تضمین سلامت، رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی مواد غذایی، از اهمیت بالایی برخوردار است و تولید کنندگان صنایع غذایی، برای جلوگیری از آلودگی محصول، لازم است تا موارد بسیار سختگیرانه ای را رعایت کنند. برای اطمینان از رعایت کامل حساسیت هایی که در تولید مواد غذایی دارای اهمیت است، تمامی فلزات مورد استفاده در این صنعت، باید کاملا ایمن و فاقد هرگونه اثر مخرب بر مواد غذایی باشند که آلیاژ استیل، کاملا برای این منظور مناسب است. در این مقاله، به بررسی کاربرد استیل در صنایع غذایی خواهیم پرداخت.

 

کاربرد استیل در صنایع غذایی

در صنایع تولید مواد غذایی، از فلزات مختلفی در ساخت تجهیزات تولید کننده این مواد استفاده می شود. با توجه به ترکیبات هر یک از مواد غذایی، لازم است تا این فلزات، از شرایط خاصی برخوردار باشند تا علاوه بر حفظ سلامت مواد خوراکی تولید شده، عمر مفید این تجهیزات نیز حفظ شود و دچار آسیب نشوند. کاربرد استیل در صنایع غذایی، شامل تمامی مراحل تولید این مواد از برداشت مواد اولیه تا نگهداری، پخت و حتی سرو مواد غذایی است. البته تمام گریدهای فولاد ضد زنگ برای بکارگیری در کارخانه های تولید کننده مواد غذایی مناسب نیستند و صرفا برخی از گریدهای این آلیاژ فلزی، می توانند در این صنایع مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد استیل در صنایع غذایی

استنلس استیل 316 ، یکی از گریدهای آلیاژ فولاد ضد زنگ است که از مقادیر بالایی از عناصر کروم و نیکل تشکیل شده است. این عناصر، به فولاد قابلیت تحمل میزان بالایی از حرارت را می دهند که برای  بکارگیری آن در صنایع غذایی، بسیار مناسب است و می تواند دمایی بسیار بالاتر از آن چیزی که در این صنایع وجود دارد را تحمل کند. گرید 316، علاوه بر مقاومت دمایی قابل توجه، در مقابل مواد اسیدی (مانند اسید سولفوریک و فسفریک)، و همچنین مواد قلیایی و کلریدها (نمک) نیز، مقاومت بالایی دارد. البته، کاربرد استیل در صنایع غذایی، برای تمام گریدهای این ماده صادق نیست و صرفا برخی از گریدهای این آلیاژ، قابلیت استفاده در این صنایع را دارند. به طور مثال، برخی از گریدهای فولاد ضد زنگ (مانند گرید 304) از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار نیستند و هنگام قرارگیری در معرض نمک که غالبا در فرایند تولید محصولات غذایی وجود دارد، دچار خوردگی شدیدی می شوند. خاصیت غیرفعال بودن جنس استیل که مانع از جمع شدن ویروس ها و باکتری ها  بر روی سطح آن می شود، یکی دیگر از دلایل کاربرد استیل در صنایع غذایی است که علاوه بر حفظ بهداشت مواد غذایی، از ورود ذرات استیل به داخل این مواد و تغییر طعم مواد غذایی نیز، جلوگیری می کند.

کاربرد استیل در صنایع غذایی

کاربرد ترازوی استیل PX3000 SS در صنایع غذایی

در فرایند تحقیق و توسعه ترازوی PX3000 SS تمرکز اصلی بر صنایعی بود که ویژگی های منحصر بفرد جنس استیل همچون استحکام، طول عمر بالا، قابلیت ضد زنگ و ضد خورندگی در کنار قابلیت استریل کردن (با روش های استریل کردن قوی) از اولویت های آن ها به حساب می آمد. صنایعی مانند صنایع دارویی، پزشکی، غذایی، نوشیدنی، تولید مواد شوینده و…. استفاده از آلیاژ 316، به عنوان یک انتخاب بهینه در تولید ترازوی استیل PX3000، این محصول را در مقابل تماس با نمک و ترکیبات اسیدی قوی تر مانند آب لیمو یا گوجه فرنگی، از نظر شیمیایی مقاوم تر کرده است.

 

کاربرد ترازوی استیل PX3000 SS در یکپارچه سازی فرایند تولید و توزین

ترکیب ویژگی های استنلس استیل با قابلیت های ترازوهای PX3000 ، همچون قابلیت اتصال به رله، کامپیوتر و چاپگر خارجی، دقت اندازه گیری 1 گرم و قابلیت قطعه شمار، نتیجه ای منحصر به فرد از نظر استحکام و دقت را برای ان محصول به ارمغان آورده است. در صنایع غذایی، خروجی تولید بر مبنای وزن مواد ورودی است و دقت توزین (هم در مواد ورودی و هم در مواد خروجی)، در محاسبه دقیق میزان فروش و سود شرکت ها، مسئله ای بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور، میزان دقت 1 گرمی این مدل از ترازو، اطمینان خاطر لازم برای بهره برداری بهینه از مواد تولیدی را به ارمغان می آورد. علاوه بر این موضوع، امکان جداسازی نمایشگر (اندیکاتور) از بدنه ترازو در کنار طراحی مینیمال و کاربری ساده، شرایطی را فراهم می کند که بتوان از این محصول در خط تولید (در بخش نوار نقاله) مواد غذایی، نوشیدنی، دارویی، .. به منظور انجام عملیات توزین دقیق به راحتی استفاده نمود. کاربرد استیل و ترازوهای تولید شده از این ماده در خطوط انتقال مواد غذایی، علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد استیل، منجر به کاهش هزینه مورد نیاز برای تعویض این خطوط نیز خواهد شد. علت این موضوع، عمر بالای قطعات ساخته شده از استیل است.

کاربرد استیل در صنایع غذایی

خرید انواع ترازو مورد استفاده در صنایع غذایی

بخشی از کاربرد استیل در صنایع غذایی، مربوط به استفاده از این ماده در ساخت ترازوهایی است که در خطوط تولید این مواد یا در آزمایشگاه های مربوط به سنجش کیفیت مواد غذایی کاربرد دارند. گروه صنعتی پند در سال ۱۳۶۹ با هدف فعالیت در زمینه سیستم‌های توزین الکترونیکی و دیجیتال تأسیس گردید. اولین ترازوی دیجیتال در ایران توسط این گروه تولیدی به بازار کشور عرضه گردیده است. تولید انواع ترازو، باسکولت‌های متحرک و ثابت با کاربردهای فروشگاهی، صنعتی، تجاری، و ریلی، این گروه صنعتی را در زمره بزرگترین تولید کنندۀ ابزار دقیق در صنعت توزین کشور قرار داده است. برای خرید انواع ترازو مورد استفاده در صنایع غذایی، می توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه صنایع پند، از محصولات ما دیدن فرمایید و در صورت تمایل به خرید یا دریافت راهنمایی های بیشتر برای انتخاب محصول مورد نظر خود، از طریق یکی از راه های ارتباطی درج شده در صفحه ارتباط با ما، با کارشناسان ما در واحد فروش، تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *