آموزش صنایع پند, صنعت توزین

آشنایی با انواع ترازو فروشگاهی

ترازو فروشگاهی پند

امروزه با گسترش علم و فناوری، تنوع بسیاری در زمینه تولید محصولات، ابزارآلات و طراحی آن‌ها به وجود آمده‌است. ابزاری مهم و کاربردی مانند ترازوی دیجیتال نیز از این قاعده مستثنا نبوده و روزانه انواع مختلفی از آن با ویژگی‌های متفاوت طراحی و تولید می‌شود. ترازوی دیجیتال در‌‌یک دسته‌بندی کلی به ترازوی فروشگاهی، ترازوی آزمایشگاهی، ترازوی صنعتی، ترازوی پزشکی، ترازوی خانگی و ترازوی آشپزخانه تقسیم‌بندی می‌گردد.

در عصر حاضر شاید نتوان فروشگاهی را‌‌ یافت که ‌‌یک ترازوی دیجیتال در آن وجود نداشته باشد و این ابزار، در انواع و اقسام شکل‌های ظاهری، با قابلیت‌های مختلف، به مهم‌ترین بخش فرآیند خرید و فروش در تمام فروشگاه‌ها تبدیل شده است. از این ‌رو به ‌جرئت می‌توان گفت پرفروش‌ترین و پرکاربردترین نوع ترازو در دنیا، ترازوی فروشگاهی است.

ترازوی فروشگاهی ابزاری دقیق برای وزن کردن مواد مختلف در فروشگاه‌ها با هدف فروش‌‌یا بسته‌بندی آنهاست. موادی که در فروشگاه‌ها توزین می‌گردند معمولاً کم حجم و با ظرفیت پایین بوده و از نظر گر‌‌می‌ دارای ارزش مادی ‌‌می‌باشند‌‌. به عبارت دیگر قیمت آن‌ها به وزنشان مرتبط بوده و برای مشخص کردن قیمت نهایی مقدار خریداری شده توسط مشتری، حتما باید وزن آن‌ها مشخص گردد. از این رو استفاده از یک ترازو با دقت بالا از نیازهای اصلی و روزمره‌ی هر فروشگاهی ‌‌می‌باشد.

از اصلی‌ترین مشتریان ترازوی فروشگاهی،  سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خصوصاً میوه‌فروشی‌ها هستند که اکثر اقلام فروشی آن‌ها می بایست وزن‌کشی گردد. علاوه بر مشاغل ذکر شده، شیرینی‌فروشی‌ها، قصابی‌ها، لبنیاتی‌ها، پروتئینی‌ها و مرغ‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های آجیل و خشکبار، سبزی‌فروشی‌ها و غیره نیز از دیگر استفاده‌کنندگان ترازوی فروشگاهی به حساب می‌آیند.

با نگاهی به توانایی‌های ترازوی فروشگاهی می‌توان آنها را در دو گروه ترازوی فروشگاهی ساده و پیشرفته قرار داد. نوع ساده دارای بدنه، سینی توزین، صفحه کلید، نمایشگری برای دیدن وزن و امکاناتی نظیر پارسنگ، و حافظه محدود است، اما ترازوی فروشگاهی پیشرفته به نسبتِ امکانات متفاوتی که برای آن درنظر گرفته شده‌است، دارای توانایی‌های دیگری نیز هست که علاوه بر تسهیل امور و ارائه اطلاعات دقیق، می‌تواند به کار فروشنده سرعت بالاتری نیز ببخشد.

گروه صنعتی پند با بیش از30 سال تجربه در زمینه تولید انواع سیستم‌های توزین الکترونیکی و دیجیتال، در خصوص تولید ترازوهای فروشگاهی پیشرفته نیز از پیشتازان این عرصه به حساب می‌آید. ترازوهای فروشگاهی پند داران امکانات متنوعی می‌باشند.  از جمله این قابلیت‌ها ‌‌می‌توان به مجهز بودن ترازوی پند به چاپگر داخلی با نگارش فارسی اشاره کرد که امکان صدور و چاپ فاکتور با درج اطلاعاتی مانند قیمت خرید، نام کالا، ساعت و تاریخ خرید و آدرس و تلفن فروشگاه را بدون نیاز به چاپگر خارجی فراهم می‌نماید. این ترازو ها که در ظرفیت‌های 30 و 50 کیلویی طراحی و تولید شده‌اند، دقت اندازه‌گیری معادل 10 گرم دارند. دقت و حساسیت در ترازو‌های فروشگاهی به این معناست که‌ ‌یک ترازو در وزن کردن مواد مختلف تا چه میزانی خطا دارد و تا چه اندازه می‌توان به درست بودن وزنی که نشان می‌دهد اعتماد کرد. بدین ترتیب دقت اندازه‌گیری بالا از ویژگی‌های اصلی ترازوهای پند محسوب می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های این ترازو‌ها می توان به امکان اتصال آن به صندوق پول، کارتخوان، بارکد خوان، چاپگر، رایانه، قابلیت صدور فاکتور و گزارش فروش به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه اشاره داشت که جمیع این موارد امکان تعریف مدیر کاربر سیستم، مدیریت خریدهای غیر نقدی، کالاهای مرجوعی، محاسبه ارزش افزوده، تسریع فرآیند فروش و امنیت وجوه نقد را فرام می‌نماید. همچنین این ترازوها دارای پورت LAN و قابلیت اتصال به شبکه اینترنت و WIFI می‌باشند.

در کنار همه این ویژگی‌ها، نمایشگر نیز رکن مهمی ‌در ساختار‌‌یک ترازوست که ممکن است از نوع  LED‌‌یا LCD باشد. نمایشگر ترازوی پند از نوع  LED بوده و اطلاعت فروش را از جمله وزن، قیمت کالا و مجموع قیمت در سه سطر جداگانه نمایش می‌دهد و برای ارتباط بهتر میان فروشنده و خریدار، دارای نمایشگر دوم با نوشتار فارسی می‌باشد تا مشتری نیز  به صورت هم‌زمان از روند توزین و محاسبه قیمت‌ها آگاه باشد‌‌

قابلیت پارسنگ برای سنجش وزن خالص اقلام، قابلیت شمارش اقلام غیر وزنی مانند مربا و کنسرو و تن، چاپ لیبل و تولید بارکد، حافظه داخلی برای ذخیره اطلاعات کالاهای فروشگاه تا 84 عدد و امکان ارتقای این تعداد به 999 عدد در صورت اتصال به حافظه های غیرمستقیم، قفل ضدسرقت و استفاده از باطری داخلی قابل شارژ در مواقع عدم دسترسی به برق شهری از دیگر مزیت‌های ترازوی فروشگاهی پند می‌باشد.

تمامی موارد مذکور بیانگر این امر است که وجود یک ترازوی دیجیتال پیشرفته در تمامی فروشگاه‌های کوچک و بزرگ می‌تواند امکانات و قابلیت‌های متعدد چاپگر، رایانه، ماشین حساب، دستگاه کارتخوان، بارکد خوان، صندوق و غیره را در یک پکیج واحد جمع کرده و سبب کنار رفتن تجهیزات گوناگون و جداگانه‌‌ی فروش گردد. قابلیت گزارش‌گیری این ترازوها می‌تواند به یکپارچه سازی و تسهیل جمع‌آوری اطلاعات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمک شایانی کرده و در شرایطی که روند سنتی فروش و استفاده از تجهیزات متعدد برای محاسبات، صدور فاکتور و دریافت وجه در این فروشگاه‌ها باعث ایجاد صف‌های طولانی و معطل شدن مشتریان می‌گردد، به این فرآیند سرعت دوچندانی بخشیده و رضایتمندی را نیز میان مشتریان افزایش دهد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *