صنعت توزین

انواع و قابلیت های نمایشگرهای صنعتی

تقریبا همه ما با نمایشگر های خانگی آشنایی داریم و تقریبا به صورت روزانه با آنها در تماس هستیم. اما یک نمونه دیگر نمایشگرها؛ نمایشگر صنعتی، مورد توجه صنایع مختلف با هدف به کارگیری در محیط‌های صنعتی است. قاعدتا ویژگی‌های این نمایشگرها با نمایشگر خانگی متفاوت است و کارکردی که این نمایشگرها در محیط‌های صنعتی دارند نیز تفاوت‌های زیادی دارد. به عنوان مثال: طول عمر بالا، مقاوم به ضربه، مقاوم به حرارت، مقاوم به رطوبت.

اولین مانیتور صنعتی در سال 1984 توسط شرکت IBM  تولید شد. سال بعد  در 1985 اولین مدل نمایشگر صنعتی با نام IBM7531  به بازار عرضه شد. عرضه این نمایشگر به بازار به نوبه خود تاثیر زیادی بر صنایع مختلفی گذاشت. این مانیتورها کارت‌های آنالوگ و دیجیتال (صفر و یک) داشتند که آنها را به قدرتمند‌ترین و آسان ترین کنترلر تبدیل می‌کرد.

قابلیت‌های نمایشگر های صنعتی

پیش از این برخی ویژگی‌های کلی نمایشگر صنعتی ذکر شد، در ادامه این ویژگی‌ها با جزئیات بیشتری توضیح داده شده است. اطلاع از این قابلیت های نمایشگر صنعتی به شما کمک می‌کند فهم بهتری از کاربرد آن پیدا کنید.

  • امکان مدیریت و انجام تنظیمات با استفاده از پنل‌ها و نرم افزار‌های تحت شبکه
  • کنتراست و روشنایی قدرتمند
  • دارای حافظه داخلی برای استفاده در مواقع ضروری مانند قطعی یا خرابی
  • قابلیت استفاده نامحدود بدون خاموش شدن
  • تنظیم نور صفحه و جلوگیری از آسیب رساندن به چشم
  • دارای استحکام و کیفیت بالا به منظور استفاده در محیط‌های عمومی
  • قابلیت نصب بر روی دیوار یا پایه‌های دیواری یا سقفی
  • فعال‌سازی خودکار درگاه‌های جایگزین در هنگام قطعی یا خرابی
  • بهینه‌سازی تصاویر به منظور استفاده در کاربردهای صنعتی و پزشکی
  • پشتیبانی از پروتکل‌های ارتباطی میان ابزارهای قابل حمل برای نمایش و پخش تصاویر و صوت
  • قابلیت استفاده به صورت همزمان با نمایشگرهای دیگر
  • پشتیبانی از حسگر لمسی برای استفاده‌های صنعتی و تجاری
  • در اختیار داشتن سیستم‌عامل‌های جدید مانند اندروئید و قابلیت نصب نرم‌افزارهای کاربردی و تخصصی

 

انواع نمایشگرهای صنعت توزین

بدون استثنا هر عملیات توزینی بایستی توسط یک نمایشگر نمایش داده شود. پس در استفاده از ترازو، باسکول، چک ویر (Checkweigher)   و رله بایستی از نمایشگر صنعتی با هدف نمایش وزن استفاده کرد.

نمایشگر های ترازو و باسکول

نمایشگرهای وزن (نشاندهنده یا اندیکاتور) به چند صورت تقسیم بندی می‌شوند، که علت اصلی آن نحوه استفاده از آنها می‌باشند.

  1. نمایشگرهای ساده
  2. نمایشگرهای پرینتردار
  3. نمایشگرهای باسکول های جاده ای
  4. نمایشگرهای توزین خاص

نمایشگرهای ساده

نمایشگر ساده اصولا برای باسکول‌های ظرفیت پایین بین ۱ تا ۵ تن استفاده می‌شود، البته که شما می‌توانید نمایشگر پیشرفته هم برای این باسکول‌ها استفاده کنید ولی عموما نمایشگر ساده اولین گزینه کاربردی است.

این نمایشگرها اصولا از یک LED  یا LCD  استفاده می‌کنند و با توجه به محیطی که به کار گرفته می‌شوند جنس بدنه آنها میتواند به صورت فلزی یا پلاستیکی (ABS)  باشد.

نمایشگرهای پرینت دار

این نمایشگرها به شدت نیاز آن دسته از بازار را که مشتریان به دنبال صدور فاکتور هستند برطرف می‌کند. تقریبا می‌توان گفت رنج بالای از کاربردهای فروشگاهی و صنعتی را با این نمایشگر می‌توان پوشش داد.

البته که قابلیت‌های این نمایشگر بسیار متنوع است و شما می‌توانید نمایشگر پرینت دار ساده یا پیشرفته خریداری کنید.

نمایشگر باسکول های جاده ای

این نمایشگر از نظر عملکرد، تفاوت زیادی نسبت به سایر نمایشگرها ندارند ولی از نظر نرم افزاری تفاوت های زیادی با دیگر نمایشگرها دارد. تعداد قابلیت‌های این نمایشگر به شدت از دیگر نمایشگرها بیشتر است، چرا که تنوع پارامترهایی که باسکول جاده ای با آن درگیر است بسیار بالا است.

نمایشگرهای توزین خاص

بسته بندی و توزین محصولات در هر مرحله از فرایند تولید شرایط ویژه‌ای برای ترازو و باسکول ها ایجاد کرده است که هر کدام از این موارد نیازمند طراحی سیستم توزین و نمایشگر هستند. در این موارد تنها یک فرایند روتین قابل اجرا نیست و بایستی در هر پروژه شرایط بر اساس نیاز همان عملیات طراحی شود. به عنوان مثال توزین در پرکن ها و در پالایشگاه‌ها برای اختصاص میزان مشخصی گاز و مواد شیمیایی باهم متفاوت است. چک ویر یک نمونه از این نمایشگرهای خاص است.

 

چک ویرها و  نمایشگر آنها

چک ویر دستگاهی است که در خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد و برنامه های کلی کنترل کیفیت را پیاده سازی می‌کند. چک ویر عملیات را با استانداردهای از قبل تعیین شده همسان سازی می‌کند و به تولید کننده کمک می‌کند استانداردها را پیاده سازی کند.

در حقیقت این ابزار یک سیستم توزین اتوماتیک است که تمامی محصولات خروجی از خط تولید را وزن و دسته بندی می کند و در صورت دارا بودن وزن کمتر یا بیشتر از حد مجاز، آن محصول را از خط خارج می کند. چک ویر وزن 100% محصولات را اندازه گیری کرده و اطلاعاتی شامل تعداد محصولات عبوری از خط، وزن هر کدام، میانگین وزن و وزن مجموع محصولات را ارائه می کند.

بیشتر از این به چک ویر و کاربرد آن نمی‌پردازیم، در همین حد اطلاعات برای درک بهتر نمایشگر این ابزار  کافی است. این ابزار با کاربردهای مختلفی در صنایع زیادی کاربرد دارد که بر همین اساس مدل نمایشگر هر کاربرد قابلیت‌های متفاوتی دارد.

طراحی این نمایشگرها خود یک ساز و کار فنی و تخصصی دارد که افراد متخصص در این حوزه تلاش می‌کنند بسته به کاربرد چک ویر نمایشگر مخصوص آن را طراحی و تولید کنند.

 

در مجموع نمایشگرهای صنعتی دارای گستردگی بالایی هستند و در هر محیط بایستی نمایشگر مختص همان مورد استفاده قرار گیرد. ما در این مقاله تنها به جزئیات نمایشگرهای صنعت توزین پرداختیم اما در واقعیت دامنه کارکردی این نمایشگرها بسیار بالا است. تقریبا هر صنعتی چندین نمایشگر مختص خود دارد که این امر بازار این ابزار را جذاب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *