صنعت توزین, مقالات

ویژگی ها و کاربردهای ترازو فروشگاهی

در این مقاله قصد داریم با یکی از پرکاربردترین ابزار فروشگاهی یعنی ترازو  فروشگاهی آشنا شویم. تعریف ترازو برای همه آشنا است ولی ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و یک تعریف جامع و کلی از ترازو فروشگاهی ارائه می‌دهیم تا بتوانیم ادامه مقاله را بر اساس این تعریف مشترک نگارش و مطالعه کنیم.

در یک تعریف جامع و ساده، ترازو فروشگاهی که اغلب در خرده فروشی ها کاربرد دارند، ابزاری است که از آن برای محاسبه قیمت کالا بر اساس وزن استفاده می‌‌شود. ترازو فروشگاهی علاوه بر صفحه نمایش دیجیتال فروشنده یک صفحه نمایش متناظر هم برای مشتری دارد و این امکان را فراهم می کند که قیمت هر کالا به صورت جداگانه یا کلی برای هر دو به نمایش گذاشته شود. حافظه داخلی ترازو فروشگاهی این امکان را فراهم کرده است که کالا و قیمت در این حافظه ذخیره شود و با لمس یک دکمه اختصاص داده شده به آن کالا کاربر مستقیما اظلاعات کالا از جمله قیمت، نام کالا و کد کالا را بازخوانی کند و تمام عملیات توزین را به صورت خودکار انجام دهد.

علاوه بر موارد بالا، ترازو فروشگاهی بایستی همیشه بر پایه الزامات قانونی اجرا گردد تا محاسبات عددی کالا با دقت بالایی صورت گیرد.

در ادامه این مقاله به ویژگی های مختلف ترازو فروشگاهی پرداخته‌ایم و موارد کاربرد این ترازوها نیز ذکر شده است.

ترازو فروشگاهی متناسب با کاربرد

این روزها با چرخیدن در بازار ایران، ترازو فروشگاهی پند را می‌توان در قصابی ها، اغذیه فروشی ها، سبزی فروشی ها و شیرینی فروشی ها در مدل‌های مختلفی مشاهده کرد، اما تمامی مدل‌ها باهم یکی نیستند و تفاوت‌هایی دارند. انتخاب مدل ترازو فروشگاهی پند بستگی به نیاز کسب‌و‌کار شما دارد. ترازو فروشگاهی پند موجود در بازار هم در مدل کابلی هم در مدل کابلی/باتری به بازار عرضه می‌گردد که هدف از این امر پوشش کسب‌و‌کار های بیشتری است. قبل از انتخاب ترازو فروشگاهی بایستی به یک شناختی از ترازو فروشگاهی برسید و از میان آنها ترازو دلخواه را انتخاب کنید.

ویژگی‌هایی که ترازو فروشگاهی را از دیگر ترازو و باسکول ها متفاوت می‌کند:

در ترازو فروشگاهی، قیمت کالا بر اساس وزن کالای توزین شده، تعیین می‌گردد. نرم افزار قیمت گذاری کالا بر اساس وزن، قیمت واحد و قیمت کل اقلام توزین شده را محاسبه می‌کند. این ترازو می‌تواند قیمت کل را بر اساس وزن محاسبه کند. قیمت واحد هر کالا توسط کاربران در حافظه ترازو قابل ذخیره سازی می باشد. بعلاوه امکان ورود قیمت دستی قیمت نیز وجود دارد.

واحدهای وزن و پولی که به ازای آن بایستی پرداخت شود باید بین همه افرادی که با این موضوع درگیر هستند یکسان سازی شود، مثلا واحد کیلوگرم و ارز ریال در کشور ما شناخته شده هستند و بر اساس کیلو و ریال معاملات صورت می‌گیرد.

از ویژگی های مهم دیگر تمامی ترازوهای فروشگاهی از جمله ترازو فروشگاهی پند قابلیت های اتصال این محصولات به تجهیزات جانبی اکترونیک می باشد که از این میان می توان به کامپیوتر، صندوق فروشگاهی، پایانه های بانکی، لیبل پرینتر و بارکدخوان اشاره نمود. ترازو فروشگاهی پند تمامی از طریق پورت سریال RS-232 امکان اتصال به تجهیزات جانبی را به همراه دارد.

ویژگی های ترازو فروشگاهی

امروزه ترازو دیجیتال تنها برای توزین کالا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه دارای ویژگی‌هایی فراتر از محاسبه وزن و قیمت است.

هرچه ویژگی های کاربردی ترازو افزایش پیدا می‌کند کاربران راحت تر با آنها کار می‌کنند و فرایند توزین نیز تسهیل پیدا می‌کند. در ادامه به ویژگی‌های کاربردی ترازو فروشگاهی اشاره شده است.

  1. هنگام استفاده از ترازو در یک فروشگاه بزرگ، نمایش قیمت کالا (PLU) یا جستجوی محصول، بسیار مفید است. جستجو کردن بین ۲ تا ۳ هزار کالا در یک فروشگاه بزرگ کاری زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و هدر رفت انرژی زیادی به همراه خواهد داشت. محصولات و اطلاعات مربوط به آنها را می‌توان در حافظه ترازو فروشگاهی ذخیره کرد و در زمان مناسب با لمس یک دکمه به اطلاعات آن دسترسی پیدا کرد. قابلیت جستجو کالا در ترازو فروشگاهی برای فروشگاه‌های کوچک یا مکان‌هایی که تنها یک کالا را می‌فروشند الزامی ندارد. در کشور خودمان، اگر دقت کرده باشید این ویژگی برای میادین تره بار بسیار کاربردی است.
  2. اگر به دنبال قیمت واحد یا PLU هستید، یک صفحه کلید کامل با کد رنگی می‌تواند بسیار مفید باشد. تمایز کلیدهای طراحی شده در ترازو فروشگاهی دارای طیف رنگی یا برچسب‌هایی است که هر کدام به یک کالای خاص اختصاص داده شده است، این طراحی کاربردی ترازو به شما کمک می‌کند هرچه سریعتر تنظیمات ترازو را انجام دهید و در زمان نیاز به دسترسی اطلاعات کالا به راحتی به آن دست پیدا کنید.
  3. ترازو فروشگاهی معمولا دارای نمایشگر LED یا LCD دو طرفه می باشد تا کاربر و مشتری بتوانند اطلاعات روی نمایشگر را به راحتی مشاهده کنند. در برخی از نمونه ها از هر دو نوع نمایشگر استفاده می شود.
  4. اگر مغازه ای در نزدیکی مرز یا در یک مقصد گردشگری دارید، محاسبه قیمت و نمایش آنها به چند ارز و زبان ویژگی مفیدی است. امروزه تیم طراحی و توسعه ترازو فروشگاهی چند زبانه در شرکت صنایع پند با هدف صادرات تولید شده است و برخی از این ترازوها به کشور عراق و ارمنستان صادر شده و برخی هم در مناطق مرزی ایران مورد استفاده کاربران ایرانی قرار گرفته است.
  5. سبکی ترازو از دیگر ویژگی‌هایی است که قابلیت حمل پذیری ترازو را افزایش می‌دهد و امکان استفاده از ترازو فروشگاهی را در مکان‌های مختلف فراهم می‌سازد.یکی دیگر از ویژگی‌هایی که قابلیت حمل ترازو ایجاد می‌کند، استفاده کردن از باتری است. اگر ترازو دارای باتری قابل شارژ باشد، در مواقع قطعی برق، فرایند توزین به وسیله ترازو فروشگاهی متوقف نمی‌شود.
  6. استفاده از سینی استیل ضد زنگ، عمر دستگاه را افزایش می‌دهد و تمیزکاری آن را تسهیل می‌بخشد. فراموش نکنیم که تمیز کردن ترازو قروشگاهی از جمله مواردی است که در دقت توزین تاثیر مستقیم دارد.
  7. محافظت کردن از لودسل‌های به کار گرفته شده در زیر سینی ترازو بایستی توسط یک محفظه محکم ABS محافظت شوند، محافظت از لودسل موجب افزایش طول عمر و دقت کارکرد آنها می‌شود.

برخی از ویژگی های دیگر که می‌توانند در ترازو فروشگاهی کاربردی باشند عبارتند از:

  • استفاده از پایه‌های محکم و ثابت در ترازو فروشگاهی، دقت را تضمین و کالیبراسیون را بهینه می‌کند، این پایه‌ها کمک می‌کنند سطح زیرین ترازو با هر پستی و بلندی بر عملکرد ترازو تاثیرگذار نباشد.
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر و چاپگر یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار کاربردی ترازو فروشگاهی است. با نصب ترازو به کامپیوتر و چاپگر، صدور فاکتور مستقیما از ترازو صورت می‌گیرد و اقدامات اضافه برای صدور فاکتور حذف می‌شود.
  • هنگامی که ترازو در یک فروشگاه مواد غذایی یا مغازه شکلات فروشی با حجم زیادی از محصولات مختلف استفاده می‌شود، قابلیت صفر کردن ترازو بعد از هر توزین و محاسبه وزن نهایی بسیار کاربردی است.

در بالا برخی ویژگی‌های ترازو فروشگاهی ذکر شد، اما فراموش نکنیم که ترازو فروشگاهی دیجیتالی پند به این ویژگی‌های ذکر شده محدود نمی‌شود و ما مصرانه در تلاشیم با تکیه بر علم دیجیتال تمامی نیازهای حال حاضر و نیازهایی که ممکن است در آینده با آن روبرو در هر صنعت روبرو شویم را در ترازو فروشگاهی پیاده سازی کنیم.

کاربرد ترازو فروشگاهی در انواع فروشگاه ها

بیشتر خریداران ترازو فروشگاهی به مدل ترازویی که خرید می‌کنند توجهی ندارند، اما این اشتباه بزرگی است و خریداران حتما بایستی خرید ترازو را بر اساس نیاز و ماهیت کاری که انجام می‌دهند خریداری کنند. تنوع ترازو فروشگاهی پند بالا است و بر اساس نیاز مشتریان به آنها توصیه خرید می‌دهیم.

شناخت دسته‌های مختلف ترازو و درک درستی از فضای کسب‌و‌کارتان شما را به سمت انتخاب درست ترازو سوق می‌دهد.

تمامی حالت‌هایی که ترازو فروشگاهی در  خرده فروشی‌ها کاربرد دارند در ادامه توضیح داده شده است. اگر شما هم به دنبال خرید ترازو فروشگاهی هستید کافی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و بعد از آن تنها با یک تماس و ارتباط با مشاوران ما در شرکت صنایع پند برای خرید ترازو مناسب کسب‌و‌کار خود مشاوره رایگان بگیرید.

از آنجایی که نوع فروشگاه خرده‌ فروشی بر چیدمان فروشگاه تا نوع مشتری تاثیر می‌گذارد، بهتر است این فروشگاه‌ها در دسته‌های مختلف بررسی شوند و با جزئیات بیشتری به آنها توجه کنیم.

خواربارفروشی/سوپرمارکت

فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها طیف وسیعی از محصولات غذایی را ارائه می‌دهند. در این مغازه‌ها انتخاب‌ها معمولاً شامل غذاهای تازه و بسته بندی شده، نوشیدنی‌ها، غذای حیوانات خانگی و محصولات اصلی مصارف خانگی است. سوپر مارکت ها در اندازه های مختلف در همه محله ها دایر هستند و کمتر کسی است که با این فروشگاه‌ها ارتباطی نداشته باشد. ترازو فروشگاهی پند همیشه برای این صنف کالایی کاربردی بوده و در این سالها با تولید محصولات با کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش تلاش کردیم در کنار این صنف حضور داشته باشیم.

خواروبارفروشی کوچک

این نوع کسب‌و‌کار ها با اندازه کوچک و ارائه محصولات محدود فعالیت می‌کنند با ساعات کاری طولانی‌تر و مکان‌های پر تردد. آنها معمولاً مجموعه ای از غذاها و نوشیدنی های اساسی، و لوازم ضروری روزمره را ارائه می‌دهند که اغلب این موارد نیاز به ترازو فروشگاهی دارند چرا که برخی از اقلام آنها نیازمند توزین است.

بهتر است در این مکان ها از ترازو با دوام بالا استفاده شود چرا که بیشتر در معرض محیط های بیرون هستند و امکان اینکه ترازو آسیب ببیند بالا است.

سوپر فروشگاه ها یا همان هایپر مارکت ها

فروشگاه هایی مانند شهروند، رفاه و افق کورش جزو این دسته محسوب می‌شوند. این فروشگاه‌ها فضای فیزیکی بسیار زیادی اشغال می‌کنند و طیف وسیعی از کالاها را در دسته بندی های مختلف عرضه می‌کنند.

فروشگاه‌های بزرگ معمولاً فضایی تقریبی معادل با ۵۰۰ متر مربع را اشغال می‌کنند. آنها اغلب پارکینگ های مخصوص برای خود دارند و خدمات مختلفی به مشتریان می‌دهند. اگر دقت کرده باشید در قسمت‌های مختلف این فروشگاه ها انواع ترازو فروشگاهی را مشاهده می‌کنید. در این فروشگاه‌ها به صورت تخصصی برای هر قسمت ترازو خریداری می‌شود و حتی در برخی بخش‌ها از ترازو صنعتی یا باسکول کفی استفاده می‌کنند.

تره بار و میوه فروشی ها

همانطور که می‌دانید بخش اعظمی از خریدهای روزانه را تره بار به خود اختصاص داده است. خرید کردن از میادین تره‌بار بخشی از فرهنگ کشور ما است و هر روزه میوه تازه، صیفی‌جات، و سبزیجات در این میادین عرضه می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین مشتریان ترازوی دیجیتال فروشگاهی تمامی غرفه‌هایی هستند که در این میادین فعالیت دارند. علاوه بر ترازو فروشگاهی، این غرفه‌ها هم مانند هایپرمارکت ها از باسکول کفی استفاده می‌کنند.

ترازو فروشگاهی در این مراکز بسیار حیاتی است و فرایند توزین و صدور فاکتور را به شدت تسهیل می‌بخشد.

تنوع اجناس در هر مغازه و تفاوت قیمت هر کدام دلیلی است برای استفاده از ترازو دیجیتال پند با دقت بالا در این مکان‌ها. قابلیت ذخیره سازی تمامی کالاها در حافظه ترازو فروشگاهی در کنار صدور فاکتور آنی، دلیل محبوبیت این ترازو در میادین تره بار است.

آجیل فروشی‌ها

مغازه آجیل فروشی محلی است که همه ما دوست داریم روزانه سری به آن بزنیم و از محصولات آنها خریداری کنیم. این روزها قیمت آجیل بالا بوده و توزین دقیق آنها برای آجیل فروشان بسیار مهم و حیاتی است.

استفاده از ترازوی دیجیتال با قابلیت توزین رنج وسیعی از کالاها امروزه مورد توجه آجیل فروش‌ها قرار گرفته است. این سالها تعداد خریداران ترازو فروشگاهی پند در فروشگاه‌های آجیل فروشی افزایش یافته و کالیبراسیون آنها هم در مدت زمان کوتاهی صورت می‌پذیرد.

لبنیاتی‌ها و پروتئینی ها

این فروشگاه‌ها هم محصولاتی ارائه می‌دهند که پرداخت وجه به ازای آن بر اساس وزن کالا است. این مغازه‌ها هم مشابه بقیه فروشگاه‌ها نیازمند استفاده از باسکول فروشگاهی هستند.

گوشت و مرغ فروشی ها (قصابی ها)

خرید و فروش گوشت قرمز و مرغ بر اساس وزن آنها صورت می‌گیرد، پس کاملا واضح است که ترازو نقش کلیدی در این فروشگاه‌ها ایفا می‌کند. تمامی داد و ستد در صنعت گوشت بر اساس وزن و چشم پوشی از ترازو دیجیتال دقیق امکان خطا را در این صنعت افزایش می‌دهد.

 پس ترازو فروشگاهی پند انتخابی درست و دقیق برای این کسب و کار ها است. در ضمن، باسکول کفی هم یکی دیگر از کالاهای پرکاربرد در این صنعت است.

نتیجه گیری

هر کالایی در دنیا بایستی وزن شود تا بر اساس آن به فروش برسد یا در فرایند تولید یک کالای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

صنایع مختلفی با ترازو و باسکول سر و کار دارند و از این ابزارها در کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه چه مقدار وزنی و چه کالایی توزین می‌شود، انتخاب ترازو و باسکول متفاوت است.

ترازو فروشگاهی یکی از پر کاربردترین ابزار صنعت توزین است، چرا که فروش خرد در تعداد تراکنش بیشتری صورت می‌گیرد. تنوع کاربردی ترازو فروشگاهی پند بسیار بالا است و تقریبا تمامی کسب و کار های خرده فروشی نیازمند استفاده از این ترازو هستند.

پیشنهاد ما این است که اطلاعات خود را در مورد ترازو فروشگاهی بالا ببرید تا بتوانید خریدی متناسب با کاربردی که دارید انجام دهید. به منظور این امر می‌توانید با متخصصان شرکت صنایع پند در بخش فروش هم مشورت کنید. ما در این مقاله ویژگی‌های ترازو فروشگاهی را به طور کلی بیان کردیم و به کاربرد ترازو در انواع کسب‌و‌کار ها هم اشاره‌ای داشتیم که امیدواریم این مقاله در انتخاب شما کمکتان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *