صنعت توزین, مقالات

چرا باسکول؟ از کجا و چگونه باسکول خرید کنیم؟

در تعریف عمومی و رایج، باسکول ابزاری برای اندازه‌گیری وزن اجسام سنگین است که در ظرفیت‌های مختلف و طرح‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. اگر بخواهیم با نگاه دقیق‌تر و موشکافانه به باسکول بپردازیم، طبقه بندی باسکول بر اساس ظرفیت توزین و صنعت تنوع این محصول را بالا می‌برد که در نهایت به انتخاب درست مشتری ختم می‌شود. در حقیقت کلمه باسکول به سیستم های توزین بالاتر از 100 کیلو اشاره دارد. در شرکت صنایع پند باسکول از ظرفیت 150 کیلو تا 5 تن، با 4 مدل نمایشگر صنعتی و به 2 جنس تمام فلز و تمام استیل تولید می گردد. انواع باسکول پند عبارتند از باسکول ثابت، باسکول چرخدار یا میداتی، باسکول رولیک و باسکول کفی.

باسکول‌ها به لحاظ نوع کارکردشان به چندین دسته مختلف تقسیم ‌بندی می‌شوند که انواع مختلف آن عبارت‌اند از باسکول صنعتی و فروشگاهی، باسکول نفرکش و باشگاهی، باسکول آویز، باسکول جاده‌ای، باسکول قپان، باسکول پالت، باسکول دامکش، باسکول لاشه‌کش و باسکول بیمارستانی یا پزشکی که هر کدام از این ها بسته به موقعیت و نوع کارکردشان استفاده‌های متنوعی دارند و می‌توانند طیف گسترده‌ای از نیازهای کاربران را رفع نمایند.

باسکول هایی که بین ۱ تا ۵ تن ظرفیت توزین دارند را باسکول کفی (باسکول کفه ای) یا باسکول صنعتی نامگذاری می‌کنند. باسکول کفی ابزاری است که اجناس و اجسام نیمه سنگین را در صنایع متنوع که اغلب محیط های صنعتی و کارگاهی هستند بر اساس کیلوگرم توزین می‌کند.

این عمل توزین توسط باسکول، (تمامی مدل های ساده و دیجیتال باسکول)، از یک قانون پیروی می‌کنند و آن نیروی جاذبه زمین است. همانطور که در کتاب‌های درسی دوره راهنمایی آموختیم تفاوت بین جرم و وزن، نیروی جاذبه زمین است. چرا که در اندازه گیری جرم نیروی جاذبه دخیل نیست اما وزن با ضرب جرم در یک عدد ثابتی که معادل نیروی جاذبه زمین است بدست می‌آید.

با نگاه کلی به باسکول در‌می‌یابیم که باسکول کالای بسیار پیچیده‌ای نیست و حتی ترازو دیجیتال در ابعاد کوچک را هم گاهی به عنوان یک باسکول می‌شناسند. اما خوب در عمل واژه ترازو با باسکول به دلیل اندازه گیری بازه وزنی متفاوت بوده و در صورت ورود به جزئیات با هدف بهینه سازی عمل توزین باسکول با ظاهری ساده به ابزاری با کارکرد پیچیده تبدیل می‌شود.

ما در شرکت صنایع پند بر تولید باسکول صنعتی تمرکز داریم که در ادامه درمورد آنها توضیح داده شده است.

چهار دلیل استفاده از باسکول

  • باسکول ها ظرفیت بالاتر و سطح پلتفرم بزرگتری در مقایسه با ترازو ها دارند که در نتیجه آن اجسام با وزن و ابعاد بزرگتر راحت‌تر توزین می‌شوند.
  • باسکول ها دقیق، قابل اعتماد و قادر به مقاومت در برابر شرایط سخت کاری هستند که به همین دلیل در تمامی اصناف مورد استفاده هستند.
  • اگرچه اندازه باسکول از ترازو صنعتی بزرگتر است، اما می‌توان آنها را به راحتی جابجا کرد و در مکان‌های مختلفی استفاده کرد.
  • باسکول ها همه کاره هستند و می‌توانند طیف وسیعی از اشیاء را که ممکن است شامل قطعات تولیدی، ظروف یا حتی حیوانات باشد، وزن کنند. پس در استفاده از باسکول، محدودیتی برای نوع محموله توزین ندارید.

اجزای باسکول

باسکول اجزای خیلی پیچیده ای ندارد اما هماهنگی کارکرد این اجزا باهم بسیار مهم است. گزارش دقیق وزن هدف اصلی استفاده از باسکول است، پس بایستی تمامی اجزا به گونه ای کنار هم کار کنند که بتوانند این نیاز را برآورده کنند. ما در شرکت صنایع پند با تکیه بر۳۰ سال تجربه در تولید ترازو و باسکول بهترین قطعات را در قالب یک طرح کاربرپسند به شما ارائه می‌دهیم تا نیاز شما را با بهترین کیفیت برطرف کنیم.

شاسی باسکول پند

دقت رکن اساسی توزین است لذا همیشه بایستی تلاش کرد عملکرد باسکول متاثر از متغیرهای محیطی مانند شیب زیر باسکول، عدم تراز بودن و …. نباشد.  جدا سازی باسکول از محیط با استفاده از یک شاسی (پایه) با قابلیت تنظیم ارتفاع صورت می‌پذیرد. علاوه بر این مورد، شاسی کمک می‌کند مقاومت باسکول در برابر توزین کالای سنگین افزایش یابد، دچار تغییر شکل نگردد و لودسل ها دچار جابجایی بر اثر فشار وارده نشوند.

لودسل باسکول پند

وظیفه اصلی توزین در باسکول به عهده لودسل است. به بیان ساده لودسل قطعه الکتریکی است که فشار را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند و آن را به پایگاه داده ارسال می‌کند.

دقت داشته باشید که تمامی ترازو ها و باسکول از ترازو آزمایشگاهی گرفته تا باسکول ‌های سنگبن مورد استفاده در معادن وزن را بر اساس کارکرد لودسل اندازه گیری می‌کنند. در باسکول پند ۴ لودسل عملیات توزین را انجام می‌دهند که البته طراحی باسکول با دو لودسل هم در ظرفیت‌های پایین ممکن است. استفاده از ۴ لودسل در زیر کفی باسکول خطای اندازه گیری را کاهش می‌دهد و میزان فشار وارده بر لودسل‌ها را به صورت یکسان توزیع می‌شود.

کفی باسکول پند

 کفی باسکول به دلیل اینکه مستقیما با کالای قرار گرفته بر روی آن در تماس است، بر اساس محیط و مقاومت مورد نیاز از جنس‌‌های مختلفی تولید می‌شود.

فراموش نکنید که مقاومت مکانیکی و عدم واکنش پذیری کفی با محیط از ویژگی‌های اساسی کفی باسکول می‌باشد. برای تامین این دو ویژگی حتما بایستی در تولید کفی باسکول از آلیاژهایی با خواص مقاومت مکانیکی بالا و واکنش پذیری پایین استفاده شود.

کفی فشار ناشی از قرار گرفتن کالا روی خودش را به لودسل منتقل می‌کند و لودسل با تبدیل این فشار به امواج الکترومغناطیسی عمل توزین را انجام می‌دهد.

نمایشگر باسکول پند

همانطور که نام نمایشگر بیانگر کارکرد آن است نیازی به توضیح فنی خاصی ندارد ولی بایستی اشاره کرد که در نهایت نتیجه توزین انجام شده باسکول روی نمایشگر به اپراتور نمایش داده می‌شود.

نمایشگر باسکول در طرح‌های متنوعی با ویژگی‌های فنی متفاوتی تولید می‌شوند. مبنای انتخاب نمایشگر انتظار کارکردی شما از نمایشگر است، مثلا قابلیت اتصال به پرینتر و کامپیوتر داشته باشد یا نیازی نست؟؟

بعد از تعیین مشخصات مورد نظر شما و انتظاراتی که از کارکرد نمایشگر دارید، مشاوران فروش ما از بین نمایشگرهای باسکول پند به شما یکی را پیشنهاد خواهند داد.

کاربرد باسکول در صنایع مختلف

کاربرد باسکول در انبارگردانی ها

در انبارها می‌توانید از باسکول پند با هدف کنترل ورود و خروج انبار استفاده کنید. وزن خالص را می‌توان بر حسب کیلوگرم اندازه گیری کرد و بر اساس آن گزارش‌های انبار را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا فصلی تنظیم کرد. حتی می‌توانید وزن را روی نمایشگر باسکول زمانی که کالا یا مواد اولیه را برداشته‌اید، ثابت کنید تا وزن را بخوانید.

همانطور که گفته شد باسکول پند به دلیل قابلیت جابجایی گزینه بسیار مناسبی برای انبار شما است، چرا که می‌توانید هر چقدر که دلتان می‌خواهد جای باسکول را تغییر دهید و در گیت‌های مختلف انبار از آن استفاده کنید.

کاربرد باسکول در صنایع دام و طیور و کشاورزی

باسکول چرخدار یا باسکول میدانی به دلیل قابل حمل بودن اغلب در بخش کشاورزی برای وزن کردن اقلام فله مانند غذا، کود، الوار، کنف، کتان، ابریشم و غیره استفاده می‌شود. همچنین باسکول توسط دامداران برای توزین دام و نظارت بر وزن حیوانات کاربرد دارد. میادین فروش احشام برای دادوستد خود کاملا بر باسکول اتکا دارند و بدون استفاده از باسکول قادر به توزین احشام خود نیستند.

کاربرد باسکول پند در دیگر صنایع

صنایع خودرو سازی یکی دیگر از صنایعی است که باسکول پند به منظور توزین قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورود و خروج قطعات در صنعت خودرو یا بر اساس وزن است یا تعداد که در نهایت وزن کلی آنها برای محاسبه وزن کلی خودرو مهم است.  صنایع غذایی هم از باسکول برای تهیه مواد اولیه و فروش محصول نهایی استفاده می‌کند. به دلیل حفظ کیفیت و عدم تغییرات وزنی و مزه‌ای محصولات غذایی، تولید مواد غذایی به شدت به وزن مواد اولیه ترکیبی بستگی دارد.

یکی دیگر از حوزه هایی که باسکول پند کاربرد دارد صنایع فلزی است. این صنعت هم در سطح کلان و خرد مستقیما با وزن قطعات درگیر است و تمام محاسبات بر اساس وزن صورت می‌گیرد. تعیین قیمت آهن، فولاد و دیگر فلزات مصرفی در تولید یک کالای فلزی بر اساس وزن آن تعیین می‌شود و بعلاوه اجرت افراد هم بر اساس وزن محاسبه می‌شود.

نکاتی در مورد انتخاب باسکول

اگر قصد دارید برای تجارت خود باسکول بخرید، نکات زیر به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری بگیرید.

اول از همه تحقیق کنید و باسکولی که متناسب با ظرفیت کسب‌و‌کار شما است را انتخاب کنید. اگر قصد دارید چندین کالا را به طور همزمان وزن کنید، مطمئن شوید که وزن کل از حداکثر ظرفیت توزین ترازو تجاوز نکند.

حتما اندازه کفی باسکولی که می‌خواهید بخرید را با اندازه کالایی که می‌خواهید توزین کنید چک کنید، زیرا برخی از صنایع از بسته بندی‌ های بزرگی استفاده می‌کنند که ممکن است باسکول ظرفیت توزین آن را داشته باشد ولی اندازه کفی متناسب با اندازه بسته بندی نباشد.

محل استفاده از باسکول را در هم در ملاحظات خرید در نظر بگیرید. مطمئن شوید که محل توزین تعیین شده عاری از پستی و بلندی باشد و به اندازه کافی جادار باشد تا بارگیری و تخلیه بار روی باسکول به راحتی صورت گیرد.

ویژگی‌ها و عملکردهای باسکول را متناسب با نیاز تجاری خود مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، اگر می خواهید حیوانات را وزن کنید، ترازو با سطح شیب دار ایده آل خواهد بود چرا که حیوانات از این سطح شیبدار برای رفت و آمد بر روی کفی باسکول استفاده می‌کنند. همیشه به دنبال یک باسکول با کیفیت باشید، زیرا باسکولی که بر اساس استانداردها و با استفاده از قطعات با کیفیت ساخته شده است می‌تواند سال ها برای شما کار کند.

یک ترازو با کیفیت پایین‌تر ممکن است در ابتدا به صرفه به نظر برسد، اما در درازمدت می‌تواند هزینه و زمان بیشتری را نسبت به یک باسکول کفی با کیفیت بالا به همراه داشته باشد. علاوه بر موارد ذکر شده حتما به خدمات پس از فروش محصولی که خرید می‌کنید دقت کنید.

شرکت صنایع پیشرو در صنعت توزین بوده و باسکول های کفی با کیفیت در ایران تولید می‌کند. اگر سوالی دارید، با ما تماس بگیرید و ما خوشحال می‌شویم به هر نحوی که می‌توانیم به شما کمک کنیم.

ظرفیت و ابعاد باسکول کفی

باسکول کفی یا کفه دیجیتال در دسته بندی های توزین صنعتی، نیمه سبک و نیمه سنگین، بسته به ظرفیت وزنی قرار می‌گیرند.

دلیل اینکه باسکول با ظرفیت مختلف ارائه می‌گردد، تنوع کاربردی این کالا در صنایع مختلف است. اندازه کفی باسکول هم با هدف پوشش تمامی کالاها با بسته بندی متفاوت در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند.

ظرفیت انواع باسکول پند

باسکول کفه ای نیمه سبک 1 تن، 2 تن، 3تن و 5 تن

باسکول چرخدار یا میدانی 500 کیلو، 700 کیلو و 1 تنی

باسکول ثابت 150کیلو، 300 کیلو و 500 کیلو

باسکول رولیک پند 200 و 500 کیلو

ابعاد باسکول

ابعاد باسکول 1 تنی پند 100 * 100 سانتی متر و 120*120

ابعاد باسکول کفی 2،3 و 5 تنی: 150*150

ابعاد باسکول چرخدار یا باسکول میدانی: 75*75 و 100*100 و 120*120

ابعاد باسکول رولیک 65*65 و 75*75

جمع بندی

با توجه به گستردگی کاربرد توزین در صنایع مختلف، به جرات می‌توان گفت باسکول یک ابزار بسیار حیاتی برای تمامی صنایع است. قبل از اینکه باسکول خرید کنید مواردی از قبیل ظرفیت، ابعاد، قابلیت‌های نمایشگر و لودسل استفاده شده در باسکول را مورد بررسی قرار دهید.

برای خرید باسکول پند با ما در تماس باشید. کارشناسان فروش ما بهترین باسکول را برای کاربرد شما پیشنهاد می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *