صنعت توزین, مقالات

کاربرد استیل در انرژی های نو (تجدید پذیر)

کاربرد استیل

تغییرات اقلیمی، از مهمترین و پیچیده ترین چالش های بشر امروزی است و نگرانی از مشکلات و معضلات زیست محیطی، باعث شده تا تقاضا برای تولید انرژی های تجدیدپذیر در سال های اخیر، با افزایش چشمگیری مواجه شود. از طرفی، توسعه منابع انرژی تجدید پذیر، نیازمند بکارگیری طیف وسیعی از فناوری های روز دنیا است. در این بین، کاربرد استیل به عنوان یکی از فلزات آلیاژی بسیار کارآمد در این صنعت، بسیار پررنگ است و چه در بخش تولید و چه در توزیع انرژی، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

 

کاربرد استیل در انرژی های تجدید پذیر

استیل یا فولاد، یکی از فلزات آلیاژی است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود در موقعیت های مختلف، دامنه کاربرد بسیار وسیعی دارد. یکی از بخش هایی که از این ماده استفاده می شود، بخش تولید انرژی های نو یا تجدید پذیر است. کاربرد استیل در هر یک از این انرژی ها، به شرح زیر است:

 

کاربرد استیل در انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی، نوعی از شکل های انرژی است که با استفاده از نور و گرمای تابشی دریافت شده از خورشید تولید می شود. این انرژی، به دلیل قابلیت های منحصر به فرد خود از جمله عدم تولید آلودگی های زیست محیطی، در صنایع مختلفی از جمله صنعت تولید برق، در تولید آب گرم و … مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد استیل در این انرژی، به دلیل ویژگی های بهداشتی آن، ضد زنگ بودن، مقاومت در برابر خورندگی و همچنین پایداری حرارتی آن، بسیار گسترده است. از این ماده گرانبها در تولید لوله ها و ورقه های جدار نازک با اشکال پیچیده استفاده می شود و از این طریق، انتقال گرما به حداکثر مقدار خود خواهد رسید. علاوه بر این، با بکارگیری فولاد ضد زنگ در پنل های خورشیدی، فرآیند جذب نور خورشید نیز، تا حد زیادی بهبود می یابد. مهمترین کاربردهای استیل در این بخش، شامل ساخت و تولید موارد زیر است:

  • پوسته های خارجی و داخلی مخازن آب
  • مبدل های حرارتی
  • ضربه گیرها (cushion absorbers)
  • قاب ها و بست ها

انرژی خورشیدی

کاربرد استیل در انرژی بادی

انرژی بادی، یکی از شکل های انرژی است که در دریا (offshore) توسط توربین ها و در خشکی (Onshore) به وسیله آسیاب های بادی، برای تولید شکل های دیگری از انرژی به کار گرفته می شود. بعضی از قطعات به کار رفته در این توربین‌ها و آسیاب ‌های بادی مانند پایه، بدنه و برخی از بخش های داخلی از جمله چرخ دنده ها، از گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند. کاربرد استیل در ساخت این قطعات، به این دلیل است که توربین‌های بادی ساحلی، در محیطی قرار می‌گیرند که حاوی آب شور دریا است و احتمال بروز خوردگی ناشی از مقادیر بالای نمک موجود در آب، در این قطعات افزایش می یابد و فولاد، به دلیل مقاومت قابل توجهی که در برابر خوردگی از خود نشان می دهد، برای بکارگیری در این بخش، بسیار مناسب است و این قطعات، در فواصل زمانی طولانی تری، نیازمند تعمیر و نگهداری خواهند بود.

 

کاربرد استیل در انرژی آبی

همانند توربین های بادی دریایی، در این بخش نیز، میزان بالای مقاومت در برابر خوردگی که در استیل وجود دارد، این آلیاژ را به یکی از مواد کارآمد در ساخت تجهیزات مرتبط با انرژی آبی تبدیل کرده است. از فولاد در این بخش، در ساخت سدهای آبی و شمع های فولادی به کار رفته در سیستم های انرژی جزر و مد به کار گرفته می شود.

کاربرد استیل

کاربرد استیل در انرژی انرژی زمین گرمایی (ژئوترمال)

انرژی زمین گرمایی یکی از قدیمی ترین شکل های انرژی است که توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است. این انرژی از چشمه های زیرزمینی آب گرم گرفته می شود و امروزه نیز، از آب گرمی که از توسط این انرژی به دمایی بین 50 تا  80 درجه سانتیگراد می رسد، برای تامین گرمای منطقه ایی، صنایع شیلات و پرورش آبزیان و سیستم گرمایش گلخانه ها استفاده می شود.

برای تولید این انرژی، از فناوری های مختلفی استفاده می شود. به طور مثال، سامانه های پیشرفته جیوترمال (Enhanced Geothermal Systems یا به اختصار EGS)، امکان دسترسی به عمق 3000 متر امکان بهره برداری بیشتر از این منبع را برای تولید انرژی زمین گرمایی فراهم می کنند. به دلیل دمای بسیار بالای آب در این نوع از انرژی، لازم است تا از تجهیزاتی استفاده شود که مواد به کار رفته در ساخت آنها، نسبت به دمای بالا، از مقاومت بالایی برخوردار باشند که آلیاژ استیل، یکی از این مواد مقاوم است. کاربرد استیل در بخش تولید انرژی زمین گرمایی، در زمینه ساخت انواع لوله ها و اتصالات، پمپ ها، شیرها، فیلترها، کندانسورها و مبدل های حرارتی است. علاوه بر مقاومت حرارتی بالا در این ماده، استیل و استیل ضد زنگ، بهترین کارایی را برای انواع مبدل های حرارتی، پمپ ها، لوله ها و شیرهای به کار رفته در این بخش، ارائه می دهد.

 

کاربرد استیل در انرژی زیست توده

انرژی زیست توده، یکی از جدیدترین شکل های انرژی تجدید پذیر است که در چند سال اخیر، با استقبال بسیار زیادی از سوی کشورهای مختلف روبرو شده است. این انرژی، شامل نوعی گاز (بیوگاز که ترکیبی از متان و دی اکسید کربن است.) است که از تجزیه پسماندهای طبیعی توسط باکتری ها تولید می شود. از این گاز، برای تولید الکتریسیته و گرما استفاده می شود. منابع مورد استفاده در انرژی زیست توده، شامل طیف وسیعی از پسماندهای طبیعی است که به 6 دسته کلی و به شرح زیر تقسیم می شوند:

  • جنگل ها و ضایعات جنگلی
  • ضایعات کشاورزی
  • فضولات دامی
  • فاضلاب شهری
  • پسماندهای صنعتی
  • ضایعات جامد

 

تولید انرژی در کنار کاهش پسماندها و ضایعات طبیعی، راهکار جذابی در تولید انرژی است که توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است اما وجود ترکیبات خورنده ای مانند هیدروژن سولفید (H2S) و آمونیوم که از محصولات جانبی و غیر قابل حذف در فرآیند تولید بیوگاز هستند، یکی از مشکلاتی است که پیش روی استفاده کنندگان از این نوع از انرژی قرار دارد. با توجه به اینکه راه اندازی مجدد کارخانه های تولید بیوگاز پس از خرابی قطعات و نیاز به تعمیر آنها، فرآیندی طولانی و در عین حال حساس دارد، بهتر است که تا حد امکان، از بروز خرابی در قطعات این کارخانه ها و توقف فرآیند تولید، جلوگیری شود.

استفاده از مواد ضد زنگ و دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی ، یکی از راه حل های آسان و کم هزینه در این زمینه است. گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) یکی از موادی است که از آن برای تولید مخازن تحت فشار، شیرها، پمپ ها، لوله ها و اتصالات به کار رفته در این صنعت استفاده می شود. این ماده، دارای طول عمر بالا، استحکام قابل توجه و مقاومت بالا در برابر خوردگی است و با استفاده از آن، تجهیزات مورد نیاز وجود دارد. گریدهای استاندارد 304L و 316L، دو گرید پرکاربرد از این ماده هستند که در کارخانه های تولید بیوگاز مورد استفاده قرار می گیرند.

انرژی زمین گرمایی

خرید انواع ترازو و باسکول های متحرک و ثابت

گروه صنعتی پند در سال ۱۳۶۹ با هدف فعالیت در زمینه سیستم‌های توزین الکترونیکی و دیجیتال تأسیس گردید. اولین ترازوی دیجیتال در ایران توسط این گروه تولیدی به بازار کشور عرضه گردیده است. تولید انواع ترازو، باسکولت‌های متحرک و ثابت با کاربردهای فروشگاهی، صنعتی، تجاری، و ریلی، این گروه صنعتی را در زمره بزرگترین تولید کنندۀ ابزار دقیق در صنعت توزین کشور قرار داده است. برای خرید انواع ترازو و باسکول ثابت و متحرک، می توانید با مراجعه به صفحه ارتباط با ما، از طریق یکی از راه های ارتباطی درج شده در این صفحه، با کارشناسان ما در واحد فروش، تماس حاصل فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *