صنعت توزین, مقالات

کاربرد استیل در صنعت آشپزی

کاربرد استیل

استیل، یکی از پرکاربردترین آلیاژهای مورد استفاده در صنایع گوناگون است. کاربرد استیل در این صنایع، در زمینه تولید قطعات و تجهیزات مختلف است. علت به کارگیری این ماده در حوزه صنعت، ویژگی های منحصر به فرد آن از جمله مقاومت در برابر گرما، مواد اسیدی و قلیایی، عدم واکنش پذیری نسبت به آب و رطوبت (ضد زنگ بودن) و مواردی از این قبیل است. در این مقاله، به بررسی  کاربرد استیل در صنایع شوینده مختلف خواهیم پرداخت.

 

آلیاژ استیل (فولاد) چیست؟

طبق استانداردهای جهانی، استیل آلیاژی است که از ترکیب مواد مختلفی مانند آهن، کربن، منگنز، گوگرد، فسفر، سیلیکون، کروم و نیکل ساخته می شود. ویژگی های متعددی از جمله مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، هزینه نگهداری پایین، استحکام بالا و…، امکان استفاده روزافزون از این ماده ارزشمند را فراهم کرده است.

استنلس استیل، یک ماده تطبیق پذیر است. در ابتدا، از این فلز در تولید و ساخت کارد و چنگال استفاده می شد؛ اما با گذشت زمان و به علت ویژگی های مفید این ماده از جمله خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ بودن، به سرعت توانست جای خود را در صنایع مختلف باز کند. از آنجایی که این محصول از لحاظ تعمیر و نگهداری، هزینه هایی بسیار پایین و مقرون به صرفه ای دارد، در نتیجه در صنایع مختلفی مانند از جمله تولید لوله و شیرآلات ساختمانی و صنعتی، از انواع گریدهای این آلیاژ استفاده می شود.

کاربرد استیل

کاربرد استیل در صنایع تولید وسایل و ملزومات آشپزی

یکی از کاربردهای استیل در حوزه آشپزی، استفاده از آن در تولید قاشق، کارد، سینک ظرفشویی و بدنه برخی از لوازم آشپزخانه مانند اجاق گاز، یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و… است.

علاوه بر این وسیل، در ساخت انواع ترازوی آشپزی نیز، از گریدهای مختلف آلیاژ استیل استفاده می شود. ترازوی آشپزخانه، یکی از وسایل مهم و پرکاربرد در رستوران ها ، کافی شاپ ها و منازل محسوب می شود. با استفاده از یک ترازوی آشپزخانه با کیفیت، شما می توانید وزن دقیق مواد غذایی را بدانید و کیفیت آشپزی خود را بالا ببرید.

با توجه به ظرفیت این مدل از ترازو، می توان این محصول را در گروه ترازوهای گرمی نیز دسته بندی کرد. در این ترازوها، نیازی به داشتن دقت بالا در توزین مواد مختلف نیست و اگر ترازو دارای دقت توزین 1 گرم باشد، برای نوع کاربری این محصول، کافی خواهد بود.

ترازوهای آشپزخانه، با عنوان ترازوی خانگی نیز در فروشگاه ها عرضه می شوند. ظرفیت این ترازو ها، با توجه به مدل و برند سازنده، بین 2 تا 5 کیلو گرم است.

 

تفاوت ترازو های دیجیتال و آنالوگ قدیمی

در بحث کاربرد انواع ترازو، تفاوت زیادی میان ترازوهای قدیمی و ترازوهای دیجیتالی وجود دارد. در ترازوهای کفه ای که نوعی از ترازو های قدیمی بودند، وزن کشی هر کالا بر اساس سنگ ها و وزنه های بود انجام می شد که در یک کفه ترازو و کالا یا جنس مورد نظر نیز، در کفه دیگر قرار می گرفت. پس از آن به کمک شاهین (قطعه ای فلزی در وسط ترازو)، فرآیند توزین کالای مورد نظر انجام می شد. در ترازوهای عقربه ای آنالوگ، اندازه گیری وزن کالا، به وسیله لودسلی که به نمایشگر عقربه ای متصل بود انجام می گرفت و عقربه با وزن تغییر می کرد. کاربرد استیل در این نوع از ترازوها، چندان زیادی نیست و صرفا  در مدل های عقربه ای، بخش کف ترازو و قاب محافظ صفحه عقربه ای از این جنس بود.

امروزه، ترازوهای جدید دیجیتال ویژگی های بسیار پیشرفته تری نسبت به نمونه های قدیمی دارند و نمایشگرهایی از نوع LCD و LED دارند که عدد حاصل از توزین محصولات را بر روی صفحه نمایش به شما نشان می دهند. کاربرد استیل در ترازوهای دیجیتال، شامل پوشش قسمت کفه و بخش های داخلی ترازو است.

کاربرد استیل

انواع ترازو

ترازو، یکی از محصولاتی است که تقریبا در هر مغازه و فروشگاهی، حداقل یک نمونه از آن وجود دارد. این محصولات، در ظرفیت ها مختلف و با میزان دقت متفاوتی تولید می شوند.

ترازو های دیجیتال فروشگاهی علاوه بر اندازه گیری وزن کالا، قابلیت محاسبه قیمت محصول مورد نظر را نیز دارند؛ علاوه بر این موضوع، این ترازوها، می توانند کالاهای توزین شده را بر اساس قیمت واحد در حافظه خود ذخیره کرده و در انتهای فرآیند توزین، برای محاسبه فاکتور مورد استفاده قرار دهند. علاوه بر این ویژگی، قابلیت های دیگری مانند امکان دریافت اطلاعات و گزارشات ذخیره شده به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه نیز در این ترازوها وجود دارد.

ترازو های دیجیتال پیشرفته، با تولید بارکد برای هر محصول، امکان انتقال اطلاعات به کامپیوتر را از طریق بارکد خوان دارند. در برخی از مدل های این ترازوها، امکان چاپ اطلاعات محصول بر روی برچسب یا لیبل وجود دارد؛ علاوه بر این، در برخی از این ترازو ها، امكان شمارش قطعات نیز وجود دارد و در حین وزن کشی، می تواند تعداد قطعات را هم شمارش کند. این ترازوها معمولا در خط تولید کارخانه های تولید مواد غذایی و دارویی به کار می روند.

کاربرد استیل

تفاوت های باسکول با ترازو         

کاربرد استیل در صنعت توزین، صرفا محدود به ترازوها نمی شود. در این صنعت، از انواع باسکول و باسکولت نیز برای سنجش وزن کالاها و اجناس مختلف استفاده می شود. بین باسکول و ترازو، تفاوت های زیادی وجود دارد که عبارتند از:

  • ظرفیت اندازه گیری

باسکول وسیله ای برای توزین جرم های سنگین و فوق سنگین است. این وسیله، از لحاظ فناوری ساخت، تفاوت چندانی با ترازو ندارد. یکی از تفاوت های این دو نوع محصول، در حداکثر ظرفیتی است که باسکول و ترازو قادر به سنجش آن هستند؛ به طوری که ترازوها، برای سنجش اوزان معمولی ساخته شده اند اما در باسکول و باسکولت، امکان توزین کالاهای سنگین و با وزن بسیار زیاد نیز وجود دارد.

 

  • ساخت و طراحی

تفاوت دیگر بین ترازو و باسکول، در نحوه ساخت هر یک از آنها است. کاربرد استیل در ساخت این دو محصول نیز، گسترده است. انواع ترازو، از قطعات ظریف ساخته می شود و در برابر ضربات، استحکام کافی ندارد و از طرفی جنس بدنه و کفی نیز معمولی است و از ورق استیل با ضخامت کمتر ساخته شده است. در مقابل، انواع باسکول دیجیتال، به دلیل نوع طراحی خاصی که برای وزن کشی اجسام سنگین و فوق سنگین دارند، از قطعات مستحکم ساخته شده اند. تکنولوژی ساخت باسکول دیجیتالی بر اساس مقاومت بالا در برابر جرم های سنگین و وارد آمدن ضربات مختلف به بدنه است. به همین علت، کاربرد استیل در ساخت این محصول نیز قابل توجه است. بخش بدنه باسکول، از جنس استیل ضخیم و با کیفیت بالا ساخته شده است که در برابر وزن ناشی از اجسام سنگین، مقاومت مناسبی داشته باشد.

  • ابعاد بدنه

انواع باسکول، در ابعاد بزرگی ساخته می شود؛ به همین دلیل، نیازمند فضای کافی برای نصب و استفاده هستند. در مقابل، ابعاد ترازوی دیجیتال برای مصارف عادی و فروشگاهی طراحی شده است و نیاز به فضای کمتری برای نگهداری دارد؛ از طرفی، خود باسکول نیز، دارای وزن بالایی است که حمل و نقل آن به آسانی حمل ترازو نیست و باید توسط وسایل نقلیه جابجا شود. البته این به این معنی نیست که در صورت نداشتن فضای مناسب، امکان نصب باسکول وجود ندارد. در این حالت لازم است تا چرخ هایی در زیر بدنه اصلی دستگاه نصب شوند و حرکت دادن آن در صورت لزوم، آسان تر باشد.

توزین در باسکول دیجیتال و مکانیکی

باسکول نیز مانند انواع ترازو، دارای دو مدل دیجیتال و مکانیکی است. در مدل مکانیکی، با استفاده از ابزار مکانیکی وزن کالای مورد نظر نشان داده می شود و طبیعتا از دقت بالایی در نمایش وزن ها برخوردار نیست. شاید اینگونه این تصور در بین بسیاری از افراد وجود داشته باشد که در اوزان سنگین و فوق سنگین، نیاز چندانی به دقت بالا در نمایش وزن کالا نخواهیم داشت؛ ولی این تصور اشتباه است. در صنایعی که بخاطر استفاده از محموله های سنگین، نیاز به باسکول دارند؛ در اغلب موارد دانستن وزن دقیق جسم مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این حالت، انواع باسکول مکانیکی نمی توانند جرم اجسام را به صورت دقیق نشان دهند و کارایی لازم را ندارند. در مقابل، در انواع در باسکول دیجیتالی، وزن کالا به صورت دقیق تری اندازه گیری می شود. این دقت اندازه گیری، به وسیله یک اندیکاتور دیجیتال با دقت بالا انجام می شود.

کاربرد استیل

خرید انواع ترازوی صنعتی، باسکول و باسکولت

گروه صنعتی پند در سال ۱۳۶۹ با هدف فعالیت در زمینه سیستم‌های توزین الکترونیکی و دیجیتال تأسیس گردید. اولین ترازوی دیجیتال در ایران توسط این گروه تولیدی به بازار کشور عرضه گردیده است. تولید انواع ترازو، باسکولت‌های متحرک و ثابت با کاربردهای فروشگاهی، صنعتی، تجاری، و ریلی، این گروه صنعتی را در زمره بزرگترین تولید کنندۀ ابزار دقیق در صنعت توزین کشور قرار داده است. برای خرید انواع ترازو، باسکول و باسکولت، می توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه صنایع پند، از محصولات ما دیدن فرمایید و در صورت تمایل به خرید یا دریافت راهنمایی های بیشتر برای انتخاب محصول مورد نظر خود نیز، از طریق یکی از راه های ارتباطی درج شده در صفحه ارتباط با ما، با کارشناسان ما در واحد فروش، تماس حاصل فرمایید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *