مقالات

باسکول نفر کش یا باسکول باشگاهی

باسکول نفرکش با هدف توزین وزن انسان و اندازه گیری برخی ویژگی‌های فیزیکی دیگر طراحی و تولید شده است. باسکول نفرکش که تحت عنوان باسکول باشگاهی هم شناخته می‌شود یکی از پرکاربردترین ابزار صنعت توزین در حوزه سلامت و ورزش است.

به دلیل کاربرد حساس این باسکول ها در گزارش وزن ورزشکاران و بیماران، این باسکول از دقت بالایی برخوردارند و اغلب ساختار بسیار مقاومی دارند. بد نیست بدانید این باسکول‌ها از لودسل دیجیتال با دقت بالا استفاده می‌کنند و در برخی مدل ها قابلیت سنجش قد افراد و میزان تناسب قد و وزن و دیگر ویژگی‌های سلامتی فراهم شده است.

شاید در نگاه اول باسکول نفرکش یا باشگاهی از جمله باسکول های کم مصرف به نظر بیایند، اما در واقع اینطور نیست، ورزشکاران، باشگاه ها، مطب پزشکان، درمانگاه ها و بیمارستان ها و داروخانه ها همگی از باسکول نفر کش یا باسکول باشگاهی با اهداف مختلفی استفاده می‌کنند. وزن کشی دقیق به منظور آگاهی از سلامت و میزان چاقی و لاغری، برای عده کثیری از اهمیت بالایی برخوردار است، به خصوص برای افرادی که تحت درمان و رژیم‌های سلامتی منظم و سختگیرانه ای هستند.

انواع باسکول نفرکش

باسکول نفر کش و باشگاهی اغلب از یک شکل و ظاهر و ساختار برخوردار اند، اما با این حال انواع مختلفی دارند. نمونه هایی که به سادگی تنها وزن و قد را می‌سنجند یا آنهایی که علاوه بر اندازه گیری وزن و قد می‌توانند شاخص هایی مانند توده وزنی بدن (BMI)، میزان چربی و دیگر اطلاعات مفید درباره سلامتی را نیز محاسبه کنند. البته دسته دوم از این نوع باسکول ها جدیدتر به شمار می‌آیند و به تناسب ویژگی‌هایی که به خریداران ارائه می‌دهند قیمت بالاتری دارند.

اصولا ورزشکاران حرفه‌ای از این باسکول ها حتی در منزل هم استفاده می‌کنند تا دائما در طول روز تغییرات وزنی و دیگر شاخص های سلامتی خود را بسنجند. این ابزار علاوه بر اینکه جزو دسته ابزار آلات ابزار دقیق محسوب می‌شود، در این سالها با قابلیت‌ هایی که شاخص های سلامتی را اندازه گیری می‌کند، در دسته تجهیزات پزشکی و سلامت هم دسته بندی می‌شود.

پس به طور کلی می‌توان گفت، انواع مختلف این تجهیز برای سه دسته زیر کاربردی است:

  • افرادی که نیاز دارند بر وزن دقیق خود نظارت داشته باشند
  • مربیان باشگاه‌ های تناسب اندام که به شاگردان خود برنامه تمرینی می‌دهند
  • مراکز درمانی که تست‌های فیزیکی بر روی بیماران انجام می‌دهند.

 

مشخصات باسکول باشگاهی

باسکول نفرکش از ساختارهای مشابه اما طراحی صنعتی متفاوتی برخوردار است. آن دسته از باسکول‌هایی که در باشگاه استفاده می‌شوند با نمونه هایی که در آزمایشگاه کاربرد دارند متفاوت است؛ هرچند می‌توان از یک نمونه در تمامی مکان ها استفاده کرد. در ادامه با چند مثال به ویژگی‌های این باسکول‌ها پرداخته‌ایم.

نمونه ۱: باسکول نفر کش MBF-6010 تولید شرکت Marsden انگلستان

این باسکول یک نمونه سنجش وزن به همراه قابلیت آنالیز چربی بدن است. این نمونه به طور گسترده در بیمارستان ها، داروخانه ها و باشگاه های ورزشی استفاده می‌شود.

باسکول نفر کش MBF-6010

باسکول نفر کش MBF-6010

ظرفیت توزین این باسکول ۳۰۰ کیلوگرم و دقت آن ۱۰۰ گرم است. وزن خود باسکول ۹ کیلوگرم است که در ابعاد ۴۵۰ میلیمتر طول، ۴۲۵ میلیمتر عرض و ۱۰۵۵ میلیمتر ارتفاع طراحی شده است. طول عمر باتری آن با هر بار شارژ ۵۵ ساعت است.

این باسکول باشگاهی، 4 سال گارانتی دارد و پارامترهایی از قبیل کل آب بدن (TBW)، توده بدن بدون چربی (FFM)، توده چربی بدن (FM)، توده عضلانی (MM)، توده پروتئین (PM)، آب خارج سلولی (ECW)، آب درون سلولی (ICW)، عضلات اسکلتی (SM)، سطح ناحیه چربی احشایی (VFA)، سن متابولیک (AGEM)، وزن و توده وزنی بدن را گزارش می‌کند.

این مدل ترازوهای ترکیبی که چند پارامتر را به صورت همزمان گزارش می‌کنند بر اساس چندین معیار، سلامت بدن را محاسبه و بر صفحه نمایشگر نمایش می‌دهند. از آنالیز امپدانس بیوالکتریکی (BIA) برای ارائه نتایج استفاده می‌کنند و دارای تاییده کلاس III هستند تا به راحتی در محیط های پزشکی به کار گرفته شوند.

این باسکول در حال حاضر با قیمت ۸۸۳ دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

نمونه ۲: باسکول نفر کش MA601 تولید شرکت Marsden انگلستان

این باسکول یکی از پیچیده‌ترین و به روزترین باسکول های نفرکش است که جزئیات بسیار زیادی از سطح سلامت بدن شما را گزارش می‌دهد. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بیمارستان ها، داروخانه ها و باشگاه های حرفه ای همین باسکول است. این باسکول به صورت استاندارد با چاپگر فروخته می‌شود و قابلیت پیشنهاد برنامه برای فعالیت‌های فیزیکی افراد را دارد.

ظرفیت توزین ۳۰۰ کیلوگرم و دقت آن ۱۰۰ گرم است. وزن خود باسکول ۱۴ کیلوگرم است که در ابعاد ۴۵۰ میلیمتر طول و ۴۲۵ میلیمتر عرض طراحی شده است. طول عمر باتری آن با هر بار شارژ ۵۰ ساعت گزارش شده است.

باسکول نفر کش MA601

باسکول نفر کش MA601

این باسکول باشگاهی، 4 سال گارانتی دارد و پارامترهایی از قبیل کل آب بدن (TBW)، توده بدن بدون چربی (FFM)، توده چربی بدن (FM)، توده عضلانی (MM)، توده پروتئین (PM)، آب خارج سلولی (ECW)، آب درون سلولی (ICW)، عضلات اسکلتی (SM)، سطح ناحیه چربی احشایی (VFA)، سن متابولیک (AGEM)، وزن، سطح چربی احشایی، آنالیز چاقی، آنالیز نوع بدن، کیفیت عضلات   و توده وزنی بدن را گزارش می‌کند.

همه شاخص ها به صورت همزمان روی صفحه نمایش داده می‌شوند که قابل چاپ هم هستند (حافظه داخلی پرینتر برای ذخیره سازی حدود 50000 مرتبه توزین کفایت می‌کند).

این باسکول در حال حاضر با قیمت ۳ هزار و ۷۹۵ دلار به فروش می‌رسد.

نحوه کارکرد باسکول MA601؛ دلیل تفاوت قیمت با دیگر نمونه ‌ها چیست؟

آنالیز امپدانس بیوالکتریکی تکنیکی است که برای تخمین شاخص‌های ترکیبی بدن در این باسکول استفاده می‌شود. جریان الکتریکی ضعیفی از بدن عبور می‌کند و سرعت عبور جریان در بدن میزان چربی، آب و توده ماهیچه ای را اندازه‌گیری می‌کند.

باسکول‌ های قدیمی آنالیز ترکیبی بدن از یک فرکانس استفاده می‌کردند. اما باسکول MA601 از سه فرکانس برای آنالیز شاخص‌ها استفاده می‌کند.

فرکانس‌های پایین می‌توانند برای غلبه بر غشای سلولی و عبور از آن مشکل داشته باشند، این فرکانس ها برای اندازه‌گیری آب خارج سلولی مناسب هستند. فرکانس‌های بالا می‌توانند از دیواره‌های غشای سلولی عبور کنند، بنابراین می‌توانند محتویات درون سلولی را گزارش دهند.

نتیجه گیری

با مقایسه این دو نمونه تقریبا متوجه می‌شویم که گستردگی ویژگی و کاربرد این تجهیزات بسیار بالا است. استفاده از تکنولوژی روز در تشخیص بیماری‌ها و شاخص‌های بدنی این تجهیز حوزه توزین را به یک کالای بسیار ویژه در حوزه سلامت تبدیل کرده است.

نمونه‌های معرفی شده تنها ساخت یک شرکت بود، فرض کنید ده شرکت معتبر در این حوزه فعالیت داشته باشند، بنابراین با تنوع بسیار بالایی مواجه هستیم که بایستی بر اساس نیاز خود از بین آنها باسکول نفرکش یا باشگاهی مورد نیاز خود را انتخاب کنیم. بدیهی است که قیمت باسکول نفرکش هم بر اساس میزان قابلیت‌های آن و شرکت تولید کننده جابجا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *