مقالات

راهنمای جامع باسکول

دقت و کارایی جز لاینفک تمامی فرایندهای صنعتی می باشد. در تمامی صنایع باسکول و ترازوی دیجیتال بسیار بیشتر از ابزاری برای اندازه‌گیری وزن بوده و باسکول در تمامی فرایندها از تدارکات و لجستیک تا ساخت و توزیع مورد استفاده قرار می گیرد. جایی که دقت نه تنها یک نکته مثبت بلکه یک ضرورت است. در این راهنمای جامع، ما به جزئیات پیچیده باسکول کفی می پردازیم و طراحی، کاربردها، ویژگی های پیشرفته و تأثیر تغییردهنده آنها بر صنایع مختلف را بررسی می کنیم.

اما قبل از آن، به نظر شما تفاوت باسکول و باسکولت در چه مواردی می باشد؟

باسکول یا باسکولت؟

در ادبیات صنعتی شرکت صنایع پند به عنوان بنیان گذار صنعت توزین دیجیتال و اولین تولید کننده ترازو دیجیتال در کشور، واژه باسکولت Bench Scale به محدوده وزتی 100 کیلوگرم تا 1 تن و واژه باسکول یا باسکول کفی Floor Scale به محدوده وزنی 1 تن تا 5 تن اشاره دارد. از طرف دیگر کلمه ترازوی دیجیتال به محدوده وزنی کمتر از 100 کیلوگرم اطلاق داده می شود. با اینحال در بین عموم مردم واژه باسکول پر کاربردتر می باشد.

انواع باسکول

به طور کلی باسکول و باسکولت در مدل ها و ظرفیت های مختلف بر مبنای مصارف آن ها تولید می گردد که می توان به باسکول ثابت، باسکول چرخدار، باسکول فرغونی، باسکول دام کش، باسکول جاده ایی، باسکول آویز و غیره اشاره کرد. لیست انواع باسکول پند به شرح زیر می باشد. لازم به ذکر است که باسکول پند با 3 مدل نمایشگر صنعتی ارائه می شود:

  1. باسکول ثابت Px9000 – 150,300 & 500kg
  2. باسکول رولیک Px9100 – 300kg, 500kg, 700kg, 1T
  3. باسکول چرخدار یا باسکول میدانی Px9200 – 500 kg, 700 kg & 1T, 1.5T, 2T
  4. باسکول کفی Px9800 – 1T, 2T, 3T, 5T
  5. باسکول کفی جکدار Px9800 – 1T, 2T, 3T, 5T

خط جدید محصولات صنعتی پند شامل باسکول های وایرلس می باشد. تکنولوژی وایرلس غالبا از ماژول بلوتوث یا وای فای استفاده می کند. در این راستا باسکول بیسیم پند با استفاده از ماژول WiFi ارائه می گردد:

  1. باسکول وایرلس Px9800 – WiFi
  2. باسکول پالت کش بیسیم
  3. باسکول نواری بیسیم یا بیم اسکیل بیسیم

 

طراحی و ساخت باسکول کفی

در نگاه اول، باسکول یا باسکول کفی مانند یک پلتفرم ساده با نمایشگر دیجیتال به نظر می رسد، اما طراحی این محصول بر مبنای استاندارهای مهندسی برای مرتفع کردن نیازهای توزین اقلام سنگین و نیمه سنگین محیط های صنعتی سنگین است. عناصر کلیدی باسکول از جمله لودسل و سازه ان به استحکام،  قابلیت اطمینان و دقت آن کمک می کند.

  • طراحی ساده و در عین حال مهندسی باسکول پند یک ویژگی استراتژیک است که بارگیری و تخلیه کالا را تسهیل می کند. ارتفاع کفه حدود 14 ساتی متر می باشد. این انتخاب در طراحی بارگیری اقلام سنگین بر روی کفی باسکول پند چه با چرثقیل و چه با پالت را ساده تر می کند. باسکول پند در ابعاد 1*1 (متر) و 1.5*1.5 (متر) از ظرفیت 1 تن تا 5 تن با 3 مدل نمایشگر دیجیتال ارائه می گردند. بعلاوه امکان طراحی و تولید باسکول با ابعاد سفارشی نیز وجود دارد.
  • نصب و راه اندازی راحت باسکول پند از نقاط قوت دیگر این محصول صنعتی می باشد. در این راستا 3 روش نصب وجود دارد؛ روش اول نصب بر روی پایه های کفی می باشد. روش دوم به صورت رمپ دار که بارگیری اقلام پالتی را ساده می کند و روش سوم نصب به صورت همسطح با زمین بوده که برای این کار می بایست در ابتدا گود برداری و بتن ریزی صورت بگیرد.
  • پلتفرم یا همان کفی باسکول از مواد بادوام و مقاوم مانند فولاد، آلومینیوم یا استیل ساخته می شود. در طراحی کفه دوام و مقاومت آن برای توزین کالاهای سنگین اصلی ترین عامل طراحان و مهندسان می باشد. توجه به این مورد در برابر سختی های عملیات صنعتی تضمین طول عمر باسکول ضروری است.
  • مهم ترین عنصر انواع ترازوی دیجیتال و باسکول لودسل می باشد. مبدل هایی که نیروی وارد شده بر کفه ترازو و باسکول را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند. این لودسل ها به منظور توزیع وزن به طور مساوی، در چهار گوشه پلتفرم قرار می گیرند. بسته به ظرفیت باسکول ظرفیت لودسل ها متفاوت می باشد. برای باسکول های کفی ا تن به بالا از 4 لودسل استفاده می گردد.

کاربری های باسکول

تطبیق پذیری باسکول پند گواهی بر سازگاری آنها در طیف متنوع صنایع است. از لجستیک و انبارداری گرفته تا صنف خرده فروشی، باسکول کفی نقش اساسی در حصول اطمینان از اندازه گیری های دقیق و بهینه سازی فرآیندهای مختلف دارند. موارد استفاده از ترازوی دیجیتال و باسکول بیشمار بوده که در ادامه برخی از مهم ترین موارد کاربرد ترازو و باسکول پند ارائه می گردد.

تدارکات و لجستیک

در انبارها و مراکز توزیع، باسکول کاربرد بسیاری دارد. از باسکول به منظور توزین مواد ورودی و خروجی استفاده می گردد. با قابلیت های اتصال باسکول پند به کامپیوتر و نرم افزار توزین های انجام شده ثبت و ضبط شده، خطاها به حداقل می رسد و عملیات لجستیک را بهینه می گردد.

ساخت و تولید

به جرات می توان گفت که در تمامی صنایع فرایندهای تولیدی بدون عملیات توزین امکان پذیر نمی باشد. فرایندهای توزین را می توان به 3 بخش کلی تقسیم نمود: توزین مواد اولیه، توزین حین عملیات و توزین محصول نهایی. دلیل اهمیت توزین در خطوط تولید و بسته بندی رابطه مستقیم و تنگاتنگ وزن مواد با سود کارخانجات است. در این راستا از سیستم های توزین مختلفی استفاده می شود از جمله ترازوی دیجیتال، انواع باسکول مانند باسکول ثابت، باسکول چرخدار و باسکول کفی و سیستم های توزین پیشرفته مانند چک ویر، بچینگ و سورتینگ. دقت در فرایند توزین تضمین از انطباق با استانداردهای کیفی و تولید کالاهای کیفیت را به همراه دارد.

باربری و حمل و نقل

در بنادر و اسکله های کشتیرانی نیز از انواع باسکول به منظور اطمینان از وزن بار استفاده می گردد. با توجه به حجم بالای بارگیری در کشتی های باربریف در بنادر باسکول کفی برای توزین اقلام سنگین کاربرد بیشتری دارد. اطمینان از وزن محموله عای دریافتی، اندازه گیری های دقیق کالاهای پالت شده را ارائه می دهند.

خرده فروشی

یکی از مهم ترین موارد استفاده از ترازوی دیجیتال و باسکول صنف خرده فروشی شامل سوپر مارکت، میوه و تره بار، شیرینی فروشی، گوشت فروشی و قصابی، فروشگاه های زنجیره ایی و غیره می باشد. در این صنف معمولا از باسکول پند بخصوص باسکول کفی برای توزین اقلام سنگین پالت شده و از ترازوی دیجیتال فروشگاهی در قسمت صندوق استفاده می گردد.

قابلیت ها و ویژگی ها

ترازوهای دیجیتال و باسکول های مدرن مانند نمونه های قدیمی تنها عملیات توزین انجام نمی دهند. با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی، سیستم های توزین می بایست طیف متنوعی از قابلیت ها ارائه دهند:

قابلیت های اتصال

با ورود به  عصر Industry 4.0، ترازوی دیجیتال و باسکول طیف متنوعی از قابلیت های اتصال را به همراه دارند. باسکول پند از طریق پورت سریال RS232، Lan و WIFI قابلیت اتصال به کامپیوتر و نرم افزارهای حسابداری – انبارداریف لیبل پرینتر، چاپگر و جت پرینتر را دارد. این امر منجر به یکپارچه سازی در سیستم های مدیریت داده های گسترده تر، تسهیل نظارت در زمان واقعی و اتوماسیون فرآیندهای توزین و تولید می گردد.

کنترل وزن Check Weighing

برخی از مدل‌های ترازو دیجیتال و باسکول دارای قابلیت کنترل وزن هستند. این ویژگی به اپراتورها اجازه می‌دهد تا آستانه‌های وزنی را تعیین کنند و اگر یک آیتم وزن‌شده خارج از محدوده تعیین‌شده باشد، ترازو به آنها هشدار می‌دهد. کنترل وزن برای کنترل کیفیت و حصول اطمینان از اینکه محصولات دارای معیارهای وزن تعریف‌شده هستند، حیاتی است.

سفارشی سازی باسکول پند

یکی از مزیت های شرکت صنایع پند ه عنوان اولین تولید کننده سیستم های توزین دیجیتال، طراحی سولوشن های صنعتی به منظور اتوماسیون فرایند توزین بر مبنای نیاز خاص خطوط تولید می باشد. همه فرآیندهای صنعتی یکسان نیستند و باسکول و ترازوی دیجیتال نیز الزاما یکسان نیستند. بسیاری از تولیدکنندگان گزینه های قابل تنظیمی را ارائه می دهند که به کسب و کارها این امکان را می دهد تا باسکول خود را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کنند. خواه با ابعاد و قابلیت های روتین و خواه یه صورت سفارشی که ترازو و باسکول کاملاً با الزامات عملیاتی هماهنگ باشد.

 

یکپارچه سازی با صنعتی نسل 4

از آنجایی که صنایع مختلف از اصول Industry 4.0 استقبال می کنند، ادغام و یکپارچه سازی باسکول و ترازو دیجیتال در سیستم های تولیدی و لجستیک هوشمند روند رو به رشدی دارد. این ادغام فراتر از برقراری اتصال بین این سیستم ها بوده و راه را برای آینده ای به هم پیوسته تر و خودکارتر هموار می کند.

  • IOT: اینترنت اشیا (IoT) فرآیندهای تولیدی، صنعتی و فروشگاهی را متحول خواهد کرد و باسکول های کفی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. باسکول مجهز به اینترنت اشیا می توانند داده های وزن را در زمان واقعی به سیستم های متمرکز منتقل کنند که به تصمیم گیری و بهینه سازی کارایی عملیاتی کمک بسزایی خواهد کرد.
  • اتوماسیون: اتوماسیون فرایندها، چه فرایندهای تولیدی و چه فرایندهای کسب و کار، تمامی تجهیزات از جمله باسکول و ترازوی دیجیتال را شامل می شود.
  • تجزیه و تحلیل داده: با پیشرفت های تکنولوژیکی از جمله قابلیت شبکه سازی، اتصالات بیسیم و اینترنت اشیا داده های وزن فراهم شده توسط باسکول در زمان واقعی به بانک داده و نرم افزارها ارسال شده و تجزیه و تحلیل داده ها به طور جامع صورت می گیرد. این امر بینش های ارزشمندی را در مورد الگوهای عملیاتی ارائه می دهند. به عنوان مثال تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده نیازهای تعمیر و نگهداری، بهینه سازی پردش کار و افزایش کارایی را به همراه دارد.

 

خرید باسکول

انتخاب باسکول مناسب برای یک کاربرد خاص مستلزم بررسی دقیق عوامل مختلفی می باشد. به عبارت دیگر خرید باسکول باید بر مینای نیاز شما و نوع کاربری ان صورت پذیرد. مواردی که می بایست در هنگام انتخاب و خرید باسکول پند مد نظر بگیرید به شرح زیر می باشد:

  • حداکثر وزن محصول یا محصولات
  • ابعاد محصولات
  • ایا نیاز به جابجایی باسکول وجود دارد یا خیر؟
  • قابلیت های اتصال به تجیهزرات جانبی مانند چاپگر و لیبل پرینتر
  • محل نصب و راه اندازی
  • گزارش گیری و حافظه

 

نتیجه گیری

در تمامی کارخانجات تولیدی سیستم های توزین از جمله ترازوی دیجیتال و باسکول جز لاینفک تمامی فرایندها می باشد. به عبارت دیگر رعایت استاندارهای توزین با استفاده از باسکول، تضمین کننده سود شرکت ها می باشد. از طراحی و سازه مستحکم تا قابلیت های اتصال، باسکول ابزاری ضروری است که همچنان استانداردهای صنعت را بازتعریف می کند. با پیشرفت صنایع و استقبال از فناوری های جدید و اتوماسیون فرایندی، نقش سیستم های توزین دیجیتال از جمله باسکول حتی بیشتر از قبل برجسته می شود. ترازوی دیجیتال و باسکول صرفا ابزاری برای اندازه گیری وزن نیستند. این تجهیزات توزین بازیگران کلیدی در حرکت به سمت Industry 4.0 بوده که به آینده مرتبط و مبتنی بر داده در تولید و تدارکات به منظور بهینه سازی فرایندی کمک می کند.

انتخاب نوع مناسب ترازوی دیجیتال و باسکول نه یک الزام که یک سرمایه گذاری بلندت در دقت، کارایی و سود دهی شرکت ها می باشد. با پیشرفت های تکنولوژیکی و صنعتی، طراحی های کاربردی و قابلیت یکپارچه سازی سیستم های مختلف، ترازو و باسکول پند به یکی از مهم ترین اجزا در بهینه سازی فرایندهای تولید و کسب و کار تبدیل شده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *