مقالات

سولوشن یا راهکار فروشگاهی

در چشم‌انداز دائماً در حال تحول صنف فروشگاه و خرده‌فروشی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی نقشی محوری در سازماندهی و بهینه سازی عملکرد کسب‌وکارها، مدیریت معاملات و تعامل با مشتریان داشته است. از ترازوی دیجیتال فروشگاهی، پوز اسکیل و صندوق‌های فروشگاهی گرفته تا تجهیزات جانبی بارکدخوان‌ها، لیبل پرینتر،  فیش پرینتر، دستگاه های کارتخوان و سامانه های پرداخت آنلاین، راهکارهای بسیاری را برای ساده‌سازی عملیات، افزایش کارایی و فراهم کردن تجریه خرید مناسب مشتری به همراه خواهد داشت. در ادامه به بررسی مولفه های اصلی راه اندازی یک راهکار فروشگاهی کامل در فروشگاه ها می پردازیم.

 

راهکار فروشگاهی چیست؟

در یک نگاه کلی واژه راهکار یا سولوشن به اتوماسیون هر چه بیشتر فرایندها بر مبنای نیاز خاص مصرف کننده اشاره دارد. چه فرایندهای تولید و توزین و چه فرایندهای مدیریتی و کسب و کار. در ارتباط با صنف خرده فروشی، راهکار یا سولوشن فروشگاهی به ترکیب و مهم تر از آن یکپارچه سازی و اتصال تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به یکدیگر به منظور بهینه سازی فرایندهای فروش، انبارداری و حسابداری اشاره دارد. این تجهیزات غالبا تمامی یا ترکیب از موارد زیر می باشد.

  • ترازو دیجیتال فروشگاهی
  • صندوق فروشگاهی (نرم افزار)
  • ترازو لیبل پرینتر
  • پوز اسکیل (ترازو – کامپیوتر)
  • بارکد اسکنر
  • لیبل پرینتر و فیش پرینتر
  • دستگاه های کارتخوان
  • کیوسک های خود – پرداخت

 

ترازوی دیجیتال فروشگاهی

به طور کلی 4 مدل کلی ترازوی دیجیتال وجود دارد. ترازو دیجیتال صنعتی، ترازوی دیجیتال فروشگاهی، ترازوی آزمایشگاهی و ترازوی آشپرخانه.  مهم ترین تفاوت ترازوی فروشگاهی با سایر مدل ها، قابلیت محاسبه قیمت می باشد. به عبارت دیگر سایر مدل ها از جمله ترازوی صنعتی صرفا نشان دهنده وزن می باشند اما ترازو فروشگاهی پند قابلیت دریافت 7 رقم قیمت واحد و محاسبه قیمت کل بر مبنای وزن کالا را به همراه دارد. بعلاوه ترازوهای فروشگاهی از جمله ترازوی فروشگاهی پرینتردار پند قابلیت اتصال به تمام تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری جانبی از جمله کارتخوان های بانکی، لیبل پرینتر و بارکدخوان و نرم افزارهای فروشگاهی را دارا می باشد. ترازوی دیجیتال صنعتی با توجه به نحوه عملکرد و کاربری ان نیازی به اتصال به برخی از این تجهیزات از جمله کارتخوان بانکی و بارکد خوان را نیاز ندارند.

ترازو فروشگاهی در مدل های مختلف با قابلیت های متنوع ارائه می گردند. فارق از مدل و ساختار ترازو، قابلیت های دستگاه، به کاربری آن بستگی دارد. به عنوان مثال برخی از مدل های ساده ترازوی دیجیتال فروشگاهی برخی از قابلیت های اتصال به به همراه ندارند. برخی از ترازوهای فروشگاهی به صورت علمکدار، بدون علمکف پرینتردار یا بدون پرینتر هستند. در این بین ترازو فروشگاهی پند در 2 مدل علمکدار تولید می گردد. ترازو فروشگاهی Px6000 و ترازوی فروشگاهی پرینتردار پند Px7500 Plus.

به منظور راه اندازی یک سولوشن فروشگاهی بهینه، نکته حائز اهمیت قابلیت های اتصال ترازو فروشگاهی پرینتردار به تجهیزات جانبی می باشد. علاوه بر این با توجه به اینکه در یک مجموعه فروشگاهی بزرگ مثل فروشگاهای زنجیره ایی غالبا به بیشتر از 1 ترازو دیجیتال فروشگاهی نیاز است، قابلیت شبکه سازی بسیار مهم می باشد. ترازو فروشگاهی پرینتردار پند Px7500 Plus مجهز به پورت های سریال، LAN و WIFI قابلیت شبکه سازی محلی و IOT را دارا می باشد.

 

صندوق فروشگاهی

صندوق فروشگاهی در حقیقت به نرم افزارهای حسابداری – انبارداری اشاره دارد. صندوق های فروشگاهی معمولا به صورت ALL-in-one می باشند و به صورت یک نمایشگر لمسی با سیستم عامل ویندوز یا اندروید ارائه می شوند. به صورت سفارشی در سمت خریدار یک نمایشگر لمسی با ابعاد کمتر از نمایشگر سمت فروشنده به منظور نشان دادن تبلیغات یا فاکتور خریدار نیز نصب می شود. صندوق های فروشگاهی، فارق از نرم افزار، تمامی قابلیت های اتصال به تجهیزات جانبی را به همراه دارد.

 

ترازو لیبل پرینتر

ترازوی لیبل پرینتر یک ابزار چند منظور بوده که در حقیقت قابلیت های یک ترازوی دیجیتال فروشگاهی کامل را با قابلیت چاپ لیبل برای چسب گذاری روی محصولات ترکیب کرده است. بر روی لیبل تمامی اطلاعات مورد نیاز از جمله نام کالا، وزن، تاریخ و ساعت و بارکد کالا چاپ می شود.

 

بارکد خوان

بارکدخوان ها به ابزاری ضروری برای فروشگاه تبدیل شده اند که فرآیند پرداخت را با اسکن سریع و دقیق اطلاعات قبض ساده می کنند. به این صورت که خریدار فاکتور چاپ شده توسط ترازوی فروشگاهی یا ترازوی لیبل پرینتر که دارای بارکد می باشد را به قسمت صندوق برده و صندوق دار با اسکن بارکد توسط بارکد اسکنر اطلاعات قبض را در نرم افزار صندوق فروشگاهی به منظور نهایی کردن عملیات خرید مشاهده می کند.

لیبل پرینتر و فیش پرینتر

لیبل پرینتر هم در سولوشن های فروشگاهی و هم در سولوشن های صنعتی به منظور تعریف و چاپ اطلاعات محصول کاربردهای بسیار زیادی دارد. این دستگاه ها برچسب هایی با کیفیت بالا برای قیمت گذاری، اطلاعات محصول و چاپ بارکد ارائه می دهند. لیبل پرینتر قابلیت تنظیم و تغییر اطلاعات چاپ شده بر روی کاغد لیبل را دارا می باشند و مصرف کننده می تواند بر مبنای نیاز خاص خود هر گونه تغییری نیاز باشد بر روی لیبل اعمال کند. علاوه بر این، چاپگرهای لیبل انطباق با مقررات و استانداردهای صنعت را تسهیل می کنند.

فیش پرینتر کارآمد و قابل اعتماد برای ارائه سابقه تراکنش به مشتریان ضروری است. چاپگرهای رسید مدرن سرعت چاپ سریع، وضوح و گزینه‌های اتصال را ارائه می‌کنند و تجربه پرداخت یکپارچه را تضمین می‌کنند. فناوری چاپ حرارتی به دلیل سرعت و مقرون به صرفه بودن محبوبیت زیادی به دست آورده است. فراتر از سوابق تراکنش، فیش پرینتر را می توان برای اهداف بازاریابی با گنجاندن پیام های تبلیغاتی یا تخفیف در رسیدها نیز مورد استفاده قرار داد.

دستگاه های کارتخوان بانکی

به جرات می توان گفت که دستگاهای کارتخوان بانکی در هر جایی که عملیات پرداخت صورت می گیرد مورد نیاز است. امروزه در تمامی فروشگاها، فارق از اندازه ان، حداقل یک دستگاه کارتخوان موجود می باشد. ترازوی فروشگاهی پرینتردار پند Px7500 Plus قابلیت اتصال به تمامی کارتخوان های بانکی و PSP ها از جمله سداد، سامان کیش، ایران کیش، پرداخت نوین آرین، آپ، سپهر، به پرداخت ملت، فناوا کارت و بانک شهر را دارا می باشد.

 

جمع بندی

چشم‌انداز راه‌حل‌های خرده‌فروشی با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییر انتظارات مصرف‌کننده، دستخوش تحول قابل‌توجهی شده است. از کشوی پول گرفته تا نرم‌افزارهای خرده‌فروشی پیچیده، بارکدخوان‌ها، چاپگرهای لیبل، چاپگرهای رسید، و ترازوی دیجیتال فروشگاهی، هر یک از اجزاء نقش حیاتی در شکل‌دهی تجربه خرده‌فروشی مدرن دارند. از آنجایی که کسب‌وکارها به سازگاری با عصر دیجیتال ادامه می‌دهند، ادغام این راه‌حل‌ها در پیشبرد کارایی عملیاتی، افزایش رضایت مشتری و تضمین موفقیت بلندمدت در دنیای پویای خرده‌فروشی مفید خواهد بود.

با در نظر گرفتن سرعت پیشرفت های تکنولوژیکی، آینده راه حل های خرده فروشی نوید نوآوری های بیشتر را می دهد. هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی، و اینترنت اشیا (IoT) منجر به متحول کردن عملکرد خرده‌فروشان، تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده و مدیریت هوشمند موجودی می گردد. بکارگیری رهکارهای فروشگاهی مزیت رقابتی برای فروشگاه ها را به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *