مقالات

آشنایی با استاندارد IP – محافظت قطعات در برابر هوا و آب

رتبه بندی IP بیانگر نحوه محافظت از قطعات الکتریکی و دیگر اشیاء در برابر آلودگی محیطی و آب است. میزان و نحوه محفاظت از قطعات در برابر این عوامل با شماره های مختلفی نشان داده می‌شوند که در این مقاله به دلیل استفاده از این استانداردها در ترازو فروشگاهی و ترازو صنعتی به آنها اشاره شده است.

آشنایی با این استانداردها به شما کمک می‌کند هنگام خرید ترازو در محیط مناسبی از آن استفاده کنید و در شرایط خاص آن را در معرض شرایط محیطی که امکان دارد به آن آسیب برساند قرار ندهید.

نحوه استفاده از سیستم رتبه بندی IP

هنگامی که رتبه بندی اعداد مورد استفاده در سیستم IP را بشناسید، می‌توانید از آن استفاده کنید تا بهترین مدل محافظت و محفظه را مطابق با نیاز خود انتخاب کنید. رتبه IP یک عدد دو رقمی است و هر عدد بیانگر سطح متفاوتی از حفاظت در کد IP است:

  • رقم اول نشان دهنده میزان محافظت محفظه در برابر تماس با اجسام جامد است. یعنی سطح محافظت از اجسام را در برابر تماس تصادفی با اجسام بزرگ یا سطوح بدن بیان می‌کند. عدد شماره ۶ بیانگر محافظت از قطعات الکتریکی در برابر ذرات گرد و غبار ریز معلق در هوا است هم است چرا که این موارد هم جامد محسوب می‌شوند.
  • رقم دوم نشان دهنده سطح حفاظت محفظه در برابر مایعات است. مثلا شماره ۱ یا همان IP61 تنها در برابر چکه های جزئی آب از قطعات محافظت می‌کند، در حالی که شماره هشت یا همان IP68 می تواند برای مدت زمان طولانی به طور کامل در غوطه ور شدن اجسام درون آب محافظت کند.

بنابراین، می‌توانید تشخیص دهید که دستگاه الکتریکی که در حال استفاده از آن هستید به چه سطحی از محافظت در برابر هر نوع خطر مقاوم است.

رتبه بندی IP محافظ در برابر آب و هوا

رتبه IP “ضد آب” یا “ضد آب و هوا” اغلب در محصولات روزمره مانند تلفن های همراه، وسایل حمام و محفظه های دوربین مدار بسته و غیره استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، تمام مدل های آیفون 13 (آیفون 13 معمولی، آیفون 13 مینی، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس) دارای رتبه IP68 هستند. عدد ۶ یعنی اینکه در مقابل گرد و خاک و ریزگردها محافظت شده است و عدد ۸ هم بیانگر این است که می‌تواند بدون اینکه آسیبی ببیند برای مدتی در آب غوطه ور شود.

آشنایی با برخی رتبه بندی ها در استاندارد IP

IP65

رتبه IP65 به این معنی است که محفظه فقط می‌تواند از تمامی جهات در برابر جت های آب کم فشار (6.3 میلی متر) مقاوم باشد.  و در برابر ورود گرد و غبار کامل نیز محافظت شده است.

محصولات دارای رتبه IP65 حفاظت قابل اعتمادی را ارائه می‌دهند و برای بسیاری از کاربردهای روزمره استفاده می‌شوند.

IP66

محفظه های با استاندارد IP66 در برابر جت های آب با فشار بالا (12.5 میلی متر) محافظت شده‌اند. برای تعیین این استاندارد، محفظه در معرض 100 لیتر آب در یک دقیقه با فشار 100 کیلو پاسکال در فاصله 3 متری برای حداقل 3 دقیقه تحت آزمایش قرار می‌گیرد.

رتبه بندی IP66 سطح حفاظت قابل قبولی در برابر آب فراهم می‌کند. اگر غوطه ور شدن کامل در آب نیاز باشد، رتبه IP68 بهترین گزینه است که در ادامه به آن اشاره شده است.

تفاوت IP65 با IP66

درک سطح حفاظتی که نیاز دارید بستگی به این دارد که حفاظت را برای تحمل چه شرایطی نیاز دارید.

هر دو رتبه IP65 و IP66 در برابر ورود جامدات از زباله و گرد و غبار محافظت فراهم می‌کنند. تفاوت اصلی بین رتبه بندی IP65 و IP66 سطح حفاظت آنها در برابر نفوذ مایعات است. یک محفظه دارای استاندارد IP66 می‌تواند سطح بالاتری از اسپری آب تحت فشار را در مقایسه با محفظه دارای استاندارد IP65 تحمل کند.

بنابراین هنگام بررسی نیازهای خود باید بین IP65 و IP66 بر اساس اینکه آیا دستگاه با آب تحت فشار مواجه می‌شود یا خیر، یکی را انتخاب کنید. اگر محفظه در برابر فشار آب بالایی است، محفظه IP66 انتخاب صحیحی است. اما اگر دستگاه شما بعید است که با آب تحت فشار روبرو شود، یک محفظه با استاندارد IP65 کافی است.

IP67

رتبه IP67 به این معنی است که محفظه در برابر غوطه وری در آب تا عمق 1 متر محافظت شده است. این آزمایش شامل غوطه وری در عمق حداقل 1 متری به مدت 30 دقیقه یا بیشتر است.

تفاوت IP65 با IP67

هر دو رتبه IP65 و IP67 حفاظت عالی را در برابر گرد و غبار در فضای باز ارائه می‌دهند.  تفاوت عمده آنها در میزان حفاظت آنها در برابر نفوذ مایعات است.

هیچ یک از رتبه بندی های IP فوق در برابر غوطه وری طولانی مدت در اعماق بیش از یک متر محافظت ایجاد نمی‌کنند. اگر فکر می‌کنید محفظه شما برای مدت طولانی در زیر آب می‌ماند، برای محافظت در برابر این شرایط به درجه IP حداقل IP68 نیاز دارید.

IP68

IP68 از غوطه ور شدن بیش از حداقل 1 متر هم محافظت می‌کند. این رتبه گاهی اوقات به عنوان محافظت کامل در برابر مواد جامد و مایعات شناخته می‌شود. با این حال، این امر ممکن است برای طرفین خریدار و فروشنده مبهم باشد، به همین دلیل سازنده و کاربر باید در مورد مشخصات IP68، برخلاف الزامات و کاربرد آن، توافق کنند.

تفاوت IP67 با IP68

تفاوت مشخصی بین ضد آب بودن و مقاوم در برابر آب بودن است.

ضد آب: بدون در نظر گرفتن مدت زمانی که یک شی در زیر آب است، در برابر آب نفوذ ناپذیر است.

مقاوم در برابر آب: محصولی است که می‌تواند تا حدی از ورود آب به شی مورد نظر جلوگیری کند، اما نه به طور کامل. اکثر محصولاتی مانند گوشی های هوشمند در برابر آب مقاوم هستند و نمی توانند به طور نامحدود در برابر آب مقاومت داشته باشند، همیشه برای کسب اطلاعات بیشتر به اطلاعات سازنده مراجعه کنید.

رتبه بندی IP67 و IP68 شباهت های هم دارند که عبارت است از:

  • از ورود گرد و غبار کامل محافظت می‌کنند
  • از غوطه ور شدن بین 15 سانتی متر تا 1 متر در عمق محافظت می‌کنند

IP69K چیست؟

IP69K بالاترین رتبه IP حفاظتی است. با استفاده از دما و فشار بالا، محافظت کاملی را در برابر نفوذ گرد و غبار و جت های آب که به محفظه هدایت می‌شوند، ارائه می‌دهد. IP69K بیشتر در محیط های شستشوی سنگین مانند صنایع فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *