مقالات

ترازوی فروشگاهی یا ترازوی صنعتی؟

در دنیای پیچیده اصناف خرده فروشی و صنعتی، ترازوها دقت و اطمینان از توزین کالاها به همراه دارند. از راهروهای شلوغ فروشگاه‌ها گرفته تا تأسیسات و کارخانجات صنعتی، ترازوی فروشگاهی و ترازوی صنعتی نقش اساسی در تضمین سود دارند. در این مقاله به بررسی اجمالی ترازوهای صنعتی و ترازوهای فروشگاهی می‌پردازیم و کارکردها، تفاوت‌ها و نقش حیاتی آن‌ها در بخش‌های مختلف را بیان می کنیم.

 

1. ترازوی صنعتی چیست؟

ترازوهای صنعتی دیجیتال ابزارهای توزین با سازه قوی بوده که برای کاربری در محیط های سخت و خشن صنعتی طراحی شده اند. این ترازوها به گونه ای طراحی شده اند که در محیط های سخت مقاومت بوده و دوام و دقت را در اندازه گیری مقادیر زیاد مواد یا محصولات ارائه می دهند.

 

کاربرد ترازوی صنعتی

همانطور که در بالا مطرح شد، ترازو صنعتی تنها نشان دهنده وزن می باشد. به واقع کاربرد اصلی سیستم های توزین صنعتی از جمله باسکول و ترازوی صنعتی، ارائه وزن دقیق و قابل اطمینان کالاها می باشد. ترازوی صنعتی در توزین مواد خام در کارخانه، نظارت بر موجودی انبار، اطمینان از تعداد  و وزن دقیق قطعات برای فرآیندهای تولید و بخش تدارکات و لجستیک صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تفاوت ترازو صنعتی و ترازو فروشگاهی

ترازوهای صنعتی برای کاربردهای سنگین در ساخت و تولید طراحی شده اند و بر دوام و دقت تاکید دارند. از سوی دیگر، ترازوهای فروشگاهی، طیف وسیع تری از مشاغل، از جمله فروشگاه های خرده فروشی، سوپر پروتینی، فروشگاه های زنجیره ایی، میوه فروشی، و غیره را پوشش می دهند. فارق از سازه مستحکم تر ترازوی صنعتی در مقایسه با نمونه فروشگاهی، قابلیت محاسبه قیمت کل بر مبنای قیمت واحد کالا می باشد. از طرف دیگر ترازوهای فروشگاهی طیف متنوعی از قابلیت های مورد نیاز برای صنف خرده فروشی را به همراه دارد. به عنوان مثال قابلیت اتصال به کارتخوان های بانکی از الزامات ترازوهای فروشگاهی می باشد. داشتن حافظه برای تعریف کالا، اتصال به صندوق فروشگاهی، لیبل پرینتر، بارکد خوان و غیره بخشی از قابلیت های ترازوی فروشگاهی و در نقطه مقابل تفاوت های آن با ترازوی صنعتی می باشد.

 

چگونگی عملکرد ترازوی صنعتی و ترازوی فروشگاهی

ترازوهای صنعتی و ترازوهای فروشگاهی و در یک نگاه کلی تر، ترازوهای دیجیتالی بر اساس اصل لودسل عمل می کنند که نیروی اعمال شده (وزن) را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. سپس این سیگنال پردازش شده و به صورت دیجیتالی نمایش داده می شود و اندازه گیری دقیقی را ارائه می دهد.

 

2. ترازوی فروشگاهی چیست؟

ترازوی فروشگاهی که در زبان انگلیسی تحت عنوان Point of Sales نیز شناخته می شود، بر خلاف ترازوی صنعتی، قابلیت محاسبه قیمت را دارا می باشد. این مدل ترازوی دیجیتال برای محاسبه وزن و قیمت اجناس و ارائه انواع گزارش فروش طراحی شده است. در فروشگاه ها ترازو فروشگاهی بخش مهمی از کل فرایند فروش هستند.

قابلیت های الزامی ترازوهای فروشگاهی

ترازوهای فروشگاهی باید چندین کارکرد ضروری را برای برآوردن نیازهای محیط های فروش پویا به همراه داشته باشند. این موارد شامل اندازه گیری دقیق وزن، زمان پاسخ سریع، اتصال به پایانه های بانکی، سهولت استفاده برای مشتریان و کارکنان، و قابلیت های یکپارچه سازی با سیستم ها و نرم افزارهای فروش است.

بازار هدف

ترازوهای فروشگاهی در فروشگاه های مختلف، از فروشگاه های مواد غذایی گرفته تا عطاری و میوه فروشی کاربرد دارند. آنها در باجه های صندوق برای وزن کردن محصولاتی مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت و سایر اقلام فروخته شده بر اساس وزن استفاده می شوند. ترازو فروشگاهی نسبت به ترازوهای صنعتی قابلیت های متنوع تری را به همراه دارند. قابلیت هایی از جمله اتصال به کارتخوان های بانکی، لیبل پرینتر، بارکدخوان و صندوق فروشگاهی.

همانطور که تکنولوژی به تکامل سریع خود ادامه می دهد، ترازوهای صنعتی و فروشگاهی از این نوآوری ها مصون نمانده اند. ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند اتصال به اینترنت، تجزیه و تحلیل داده‌ها و اتوماسیون فرایند توزین. ظهور ترازوهای هوشمند، مجهز به قابلیت‌های اینترنت اشیا (IoT)، امکان ردیابی داده‌ها در زمان واقعی، نظارت از راه دور و افزایش کارایی در صنایع مختلف را فراهم می‌کند.

 

جمع بندی

رابطه همزیستی بین انواع ترازوها و کسب و کارها بسیار فراتر از اندازه گیری های وزن است. از ترازوهای صنعتی قوی که زیربنای فرآیندهای تولید هستند تا ترازوهای فروشگاهی دقیق که معاملات روزمره را هدایت می‌کنند، این ابزار دیجیتالی قهرمانان گمنام دقت هستند. با در نظر گرفتن پیشرفت های تکنولوژیکی در تمامی عرصه ها، بدون شک ترازوها نقش مهم تری در شکل دادن به آینده تجارت و صنعت ایفا خواهند کرد، جایی که دقت و قابلیت اطمینان در اولویت قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *