صنعت توزین

نکاتی پیرامون کالیبراسیون ترازوی صنعتی

ترازوی صنعتی ابزاری حیاتی در صنایع مختلف بوده که اندازه گیری های دقیقی را برای طیف وسیعی از کاربردها فراهم می‌کنند. با این حال، برای اطمینان از دقت آنها، کالیبراسیون منظم امری ضروری است. کالیبراسیون ترازوی صنعتی نیز سود کسب و کار شما را تضمین می‌کند، تمامی تمرکز یک ترازوی صنعتی بر انجام عملیات توزین با دقت بالا است، بنابراین کالیبراسیون برای اطمینان از دقت ترازو، بایستی در راس سرویس‌های دوره‌ای و فرایندهای تعمیر و نگهداری قرار می‌گیرد. در این مقاله نکاتی مهم پیرامون کالیبراسیون ترازوهای صنعتی ارائه شده است.

 

کالیبراسیون ترازوی صنعتی

کالیبراسیون فرآیند مقایسه اندازه‌گیری یک دستگاه با یک وزنه استاندارد شناخته شده برای تأیید صحت آن است. برای ترازوی صنعتی، کالیبراسیون تضمین کننده توزین دقیق و قابل اعتماد است. بنابراین هر زمان می‌خواهید از عملکرد یک ابزار توزین اطمینان حاصل کنید بایستی تاریخچه کالیبراسیون آن را بررسی کنید.

 

اهمیت کالیبراسیون ترازوی صنعتی

کالیبراسیون منظم ترازوهای صنعتی به چند دلیل حیاتی است:

دقت: کالیبراسیون تضمین می‌کند که ترازو شما اندازه‌گیری‌های دقیقی انجام می‌دهد که برای کنترل کیفیت و رعایت مقررات فاکتوری ضروری است. هر زمان که نیاز به تکمیل کردن فرم‌های کنترل کیفی در فرآیندهای صنعتی است، اعتبار ارزیابی‌های کیفی به کالیبراسیون ترازوی صنعتی بستگی دارد.

قابلیت اطمینان: کالیبراسیون منظم قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهد و عملکرد ثابت را تضمین می‌کند. در برخی مواقع بسیار مهم است که یک عملیات توزین صنعتی با یک دقت ثابت برای نمونه‌های بسیار زیادی تکرار شود و با تکرار بالای عملیات، دقت دستگاه تغییر نکند. در چنین مواقعی، کالیبراسیون تضمین کننده یکسانی عملیات برای تمامی اقلام است.

صرفه جویی در هزینه: ترازو های صنعتی دقیق می‌توانند از اشتباهات پرهزینه در اندازه‌گیری‌ها جلوگیری کرده و مانع ضرر و زیان کسب و کار شما شوند. فرض کنید عدم کالیبراسیون به موقع ترازوی صنعتی منجر به خطای توزین بسیار کمی در هر بار عملیات توزین شود، در ابتدا و مدت زمان کوتاه شاید این انحراف توزین تاثیر قابل لمسی بر کسب و کار شما نداشته باشد اما اگر همین امر برای مدت طولانی و در عملیات های زیادی رخ دهد بدون شک شما دچار ضررهای پنهانی خواهید شد که ممکن است کسب و کار شما را با مشکلات بزرگتری روبرو کند.

 

نکات اساسی کالیبراسیون برای ترازوهای صنعتی

1. کالیبراسیون منظم

ترازوی صنعتی خود را به طور مرتب کالیبره کنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید. تعداد دفعات کالیبراسیون به کاربرد و محیط ترازو بستگی دارد، بهترین راه تشخیص این امر مشاوره گرفتن از کارشناس فنی شرکت پند است، ما از قبل فرم هایی آماده کرده‌ایم که برای هر صنعتی قابل اختصاصی‌سازی است که بر همان اساس می توانیم برای شما یک سیستم کالیبراسیون دوره ای تدوین کنیم.

2. استفاده از وزنه های شاهد استاندارد

برای اطمینان از دقت، بایستی از وزنه‌های شاهد مورد تایید اداره استاندارد در کالیبراسیون استفاده شود. این وزنه ها تحت نظارت یک استاندارد شناخته شده جهانی تهیه شده‌اند و نتایج قابل اعتمادی ارائه می‌دهند. در صورت عدم استفاده از نمونه شاهد مورد تایید اداره استاندارد هیچ وقت خیال شما از عملیات کالیبراسیون راحت نخواهد شد.

3. کالیبراسیون حرفه ای ترازوی صنعتی

حتما از خدمات کالیبراسیون حرفه‌ای بهرمند شوید. حرفه‌ای‌ها تخصص و تجهیزات لازم برای کالیبره کردن دقیق ترازوی شما را دارند. علاوه بر این، تجربه این افراد در دقت کالیبراسیون بسیار کمک کننده است.

4. ثبت سند کالیبراسیون

هر بار کالیبراسیون ترازوی صنعتی را به صورت یک سند مشخص ثبت کنید. این مستندات می‌تواند به شناسایی روندها یا مسائل مربوط به ترازو در طول زمان آن کمک کند. بعلاوه، ثبت این سند برای کالیبراسیون های بعدی راهنمای خوبی است.

5. کالیبراسیون پس از تعمیر

اگر ترازوی شما تعمیر یا جابجا شده است، برای اطمینان از دقت باید دوباره کالیبره شود.  فارغ از اینکه چه مدت از آخرین زمان کالیبراسیون گذشته است، با هر بار تعمیر و جابجایی بایستی ترازو مجدد کالیبره شود.

 

شناسایی نیاز به کالیبراسیون ترازو صنعتی

چندین نشانه بیانگر این است که ترازوی صنعتی شما ممکن است نیاز به کالیبراسیون داشته باشد:

  1. وزن از پیش تعریف شده نادرست: اگر ترازو شما وزن نادرستی را هنگام قرار دادن وزنه از پیش تعریف شده یا شناخته شده روی آن نشان می‌دهد، ممکن است نیاز به کالیبراسیون داشته باشد.
  2. نمایش عدد زمانی که ترازو توزین نمی‌کند: وقتی چیزی روی ترازو نیست، بایستی نمایشگر عدد صفر را نمایش دهد. اگر اینطور نیست، نشان دهنده نیاز به کالیبراسیون مجدد دارد.
  3. اتصالات قطعات بدنه و لودسل: اگر اتصال قطعات بدنه شل باشد می‌تواند موجب توزین خطادار شود که در چنین مواردی بیانگر نیاز به کالیبراسیون را نشان می‌دهد.

 

توالی کالیبراسیون ترازوی صنعتی به چه عوامل بستگی دارد؟

  1. توصیه های سازندگان: همیشه دستورالعمل‌های ارائه شده توسط سازنده ترازو را در اولویت قرار دهید.
  2. تعداد دفعات استفاده در روز: ترازوهایی که در طول روز به طور مرتب استفاده می‌شوند ممکن است به کالیبراسیون بیشتری نیاز داشته باشند.
  3. محیط کاری ترازو صنعتی: ترازوهای مورد استفاده در محیط‌های صنعتی و تولیدی خشن ممکن است نیاز به کالیبره شدن بیشتری داشته باشند.
  4. الزامات قانونی دقت: اگر وزن دقیق برای کسب و کار شما حیاتی است، ممکن است لازم باشد ترازوهای خود را به دفعات بیشتری کالیبره کنید. دقت امری ضروری است و بایستی مرتبا مورد بررسی قرار گیرد.

برخی از ترازوها یک بار در ماه کالیبره می‌شوند، برخی دیگر فقط یک بار در سال کالیبره، ابزارهای توزین صنعتی باید حداقل به صورت سالیانه با وزنه‌های شاهد تایید شده کالیبره شوند.

 

نتیجه گیری

کالیبراسیون منظم ترازوی صنعتی برای قابلیت اطمینان از دقت آن بسیار مهم است. با پیروی از نکات کالیبراسیون ذکر شده در این مقاله، می‌توانید عملکرد ترازو خود را حفظ کنید و از اندازه‌گیری‌های دقیق برای عملیات تجاری خود اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید، یک ترازوی صنعتی دقیق کالیبره شده دارایی ارزشمندی برای کسب و کار شما است. برای اطمینان از طول عمر و دقت ترازو خود، روی کالیبراسیون منظم برنامه ریزی سفت و سختی داشته باشید.

تعداد دفعات کالیبراسیون می‌تواند به تعداد دفعات استفاده از ترازو، میزان دقت مورد نیاز و محیطی که ترازو در آن کار می‌کند بستگی دارد. اگر مطمئن نیستید که ترازوی شما به کالیبراسیون نیاز دارد، همیشه با یک متخصص مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *