آشنایی با محصول

انواع و کاربردهای ترازو صنعتی و باسکول

ترازو های صنعتی ابزارهای ضروری در صنایع مختلف هستند که اندازه گیری های دقیقی را برای طیف وسیعی از فرایندها فراهم می‌کنند. ترازوی صنعتی به شما کمک می‌کند ورودی و خروجی کسب و کارتان را با دقت بالا بررسی کنید و موجودی انواع کالای ذخیره شده در انبار را به صورت لحظه‌ای مانیتور کنید تا بر اساس همین اطلاعات امور اجرایی را برنامه ریزی کنید. در این مقاله خلاصه ای از انواع ترازوهای صنعتی و باسکول و کاربرد آنها ارائه شده است.

 

انواع ترازو و باسکول در صنعت

ترازو صنعتی

ترازو صنعتی یکی از پرکاربردترین ترازوها در تولیدی‌ها است، دلیل این امر گستردگی پوشش عملیات توزین و طراحی متناسب آن با محیط های صنعتی است. به طور عمومی ترازو صنعتی به منظور توزین اجسام بین 30 تا ۱0۰ کیلوگرم طراحی شده است. به دلیل تنوع محصولات صنعتی در حجم و ابعاد مختلف، اندازه و بدنه ترازوی صنعتی از تنوع بالایی برخوردار است.

به منظور افزایش مقاومت به خوردگی و طول عمر به همراه قابلیت به کارگیری در محیط های مرطوب و خیس، این تجهیز به صورت تمام استیل نیز تولید می‌شود که اغلب برای صنایع غذایی و دارویی که محیط و تجهیزات دائما بایستی شستشو ‌شوند انتخاب مناسبی است. این ترازوها با قابلیت‌هایی از قبیل اتصال به کامپیوتر، رله، چاپگر، لیبل پرینتر، و نرم افزارهای حسابداری و انباردای در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

باسکول کفی

باسکول های  کفی برای کاربردهای صنعتی سنگین طراحی شده‌اند. آنها معمولاً برای توزین اقلام بزرگ یا مواد فله استفاده می‌شوند. باسکول‌ کفی در مقایسه با ترازو صنعتی به دلیل بدنه مستحکم و مقاومت بالا، ظرفیت اندازه‌گیری بالاتری دارد که با هدف توزین اجسام حجیم، بزرگ و سنگین در صنعت طراحی شده‌اند.

جنس بدنه‌‌ی باسکول کفی، کیفیت و ساختار ظاهری آنها میتواند بنا به صنعت و شرایط  محیط کار تغییر کند اما اصولا از جنس فولاد ضد زنک، استیل و پلاستیک تولید می‌شوند.

ترازو نیمکتی یا باسکولت

ترازوهای نیمکتی یا باسکولت همه کاره بوده و برای توزین وسایل کوچکتر مناسب هستند. آنها معمولاً در آزمایشگاه ها، تولیدی ها کوچک و صنایع غذایی استفاده می‌شوند. باسکولت ظرفیت توزین مابین ترازو صنعتی و باسکول کفی دارد که برای برخی کسب و کار های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترازو قطعه شمار

ترازو قطعه شمار برای شمارش قطعات و اقلام بر اساس وزن آنها کاربرد دارد که برای مدیریت و کنترل موجودی یک ابزار فوق العاده کاربردی است. اصولا قابلیت شمارش قطعه به عنوان یک آپشن در ترازوهای صنعتی طراحی می‌شود، به همین دلیل تولید کنندگان اندکی حاضرند که ترازویی را صرفا به منظور کاربرد شمارش قطعات تولید کنند. تمامی ترازوهای صنعتی پند قابلیت شمارش قطعه را دارند.

باسکول جرثقیلی

باسکول جرثقیلی یا باسکول آویز برای توزین بارهای سنگین در مواقعی که امکان جابجایی و تغییر موقعیت مکانی کالا و تجهیزات فراهم نیست با نصب به صورت سقفی و بلند کردن کاربرد دارد. آنها اغلب در صنایع ساخت و ساز مانند ساخت چیلرها و بویلرهای عظیم، تولید خودرو و کشتیرانی استفاده می‌شوند.

 

کاربرد ترازوهای صنعتی

تنوع کاربردی ترازو صنعتی و باسکول اگر از نقطه نظر عملیات مورد بررسی قرار گیرد بسیار گسترده و خارج از حوصله این مقاله است. اما تمامی فرایندهای توزین ذیل یکسری گروه های کلی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره شده است.

کاربرد ترازو صنعتی پند در فرآیند های تولید

ترازوهای صنعتی پند با اندازه گیری دقیق مواد اولیه و محصولات نهایی، ثبات و کیفیت محصولات را در فرآیند تولید تضمین می‌کنند. به قدری اهمیت این موضوع بالا است که با به کارگیری به روزترین تجهیزات تولید هم نمی‌‌توان ترازو صنعتی را از فرآیند تولید محصولات حذف کرد. در نهایت بایستی شروع و پایان تمام فرآیندها با ترازو صنعتی کنترل کیفی شود.

کاربرد باسکول صنعتی پند در حمل و نقل و تدارکات

در حمل و نقل و تدارکات، از ترازوهای صنعتی برای تعیین هزینه حمل بر اساس وزن و اطمینان از رعایت مقررات وزن استفاده می‌شود. تمامی سازمان ها و شرکت های ارایه دهنده خدمات لجستیک و پست بایستی به منظور رعایت مقررات حمل و نقل از رنج وسیعی از ابزارهای توزینی به ویژه ترازوی صنعتی استفاده کنند.

کاربرد ترازو صنعتی استیل پند در فرآوری مواد غذایی

در صنعت فرآوری مواد غذایی، ترازوهای صنعتی استیل کنترل سهم، اندازه گیری مواد تشکیل دهنده و ایمنی مواد غذایی را تضمین می‌کنند. دلیل استیل بودن ترازو پند مقاومت در برابر خوردگی بالای آن در محیط های مرطوب است. این ترازو ها از نظر رعایت بهداشت قابلیت شستشو دارند و به راحتی می توان از آنها در فرآیند فرآوری مواد غذایی استفاده کرد.

کاربرد باسکول کفی پند در صنعت کشاورزی

در کشاورزی باسکول های کفه ای برای توزین دام، خوراک و محصولات برداشت شده از تقاضای بالایی برخوردارند. البته که باسکول دام کش هم در این صنعت کاربرد دارد اما دام کش به صورت اختصاصی برای توزین دام طراحی شده است. با باسکول کفی می‌توان رنج بالایی از فعالیت‌های توزینی را در صنعت کشاورزی پوشش داد.

کاربرد ترازو صنعتی در آزمایشگاه ها

در آزمایشگاه‌ها، اندازه گیری‌های دقیق برای تحقیقات و آزمایش‌های علمی تنها با به کارگیری ترازوهای صنعتی امکان پذیر است. دقت بالای ترازوها کمک می‌کند روش‌های مطالعه بدون خطا و با نتیجه قابل استناد صورت گیرد.

 

نتیجه گیری

ترازوهای صنعتی نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کنند و به کارایی، کنترل کیفیت و انطباق با مقررات کمک می‌کنند. شناخت انواع و کاربردهای ترازو و باسکول صنعتی می‌تواند به کسب و کارها در انتخاب مناسب آنها برای رفع نیازهای خاص کمک کند. به یاد داشته باشید، خرید یک ترازو صنعتی مناسب می‌تواند به طور قابل‌توجهی عملیات کسب‌وکار و نتیجه نهایی عملیات را در یک کسب و کار به طور چشمگیری تغییر دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *